måndag 16 september 2013

Middag

Mycket ska man hinna med på eftermiddagarna. Leka, umgås, träna, aktiviteter av olika slag och nu också läxläsning. Att få till middagen är inte alltid så lätt, men jag måste ändå få säga att vi har hittat ett bra flow i det hela. Hemligheten är att planera. Det låter skittrist. Men har man tagit ut köttfärsen ur frysen på morgonen så är det mycket enklare att använda den på eftermiddagen. Svårare än så är det inte. Typ. Men man måste också ha lite fantasi.

Det är förstås great att både Sambon och jag kan laga mat. Vissa av mina vänners män kan knappt steka falukorv och det är ju trist. Jag gillar att laga mat, men jag skulle ruttna om Sambon inte kunde svänga ihop något.

Vi lagar faktiskt nästan all man från grunden, men undantag för några få rätter. Ibland får barnen blodpudding, det älskar dom (men inte jag) och så har vi några andra grejer som vi kör. Men färdiga köttbullar och liknande köper vi inte längre. För det första är de inte så goda och för det andra blir man ju helt förstörd i magen av dem.

Några av mina favvosnabbmiddagar är följande: (Ni vet när man tror att man inte har något alls hemma.)

Pasta (eller bulgur)sallad-Man har ju nästan alltid någon ostbit eller korvsnutt och lite grönsaker att sno ihop en sallad på.

Pizza-Har man bara mjöl, krossade tomater och ost så är man hemma. Finns det oliver och annat smarrigt  blir det ännu bättre.

Soppa-Lite grönsaker som morötter, bönor, tomater och kål. Uppkryddat med smörgås till. Mums!

(Näe, vi kör ingen bantning av något slag hemma hos oss. Vi käkar med god aptit både kolhydrater och annat.)

Kanske det finns någon som vill bjuda på en snabbrätt man kan köra till middag när man har glömt att handla och bara har lite skrap kvar hemma?


5 kommentarer:

Jenny / Ekomamma i stan sa...

Pastagratäng. Det viktiga är att det finns pasta och något att göra sås på (vi brukar köra en bechamel med ost).

En annan favvo här hemma är wraps i ugn. Ta tortillabröd och fyll med röra (vi brukar göra en på bönor, grönsaker, creme fraiche och feta men andra röror funkar ju). Rulla ihop, lägg ost på och kör ca 15 min i ugnen.

Anonym sa...

Vår bästa snabbmat är tortilla med något i. Behöver inte alls vara tacoprylar. I helgen blev det korvbitar, gurka, bönor och tomat. Barnen tycker att det är toppen. Sen brukar vi alltid ha bacon hemma, så att vi kan göra carbonara eller pankaka i ugn med bacon till.

Anonym sa...

Ägg är bra grejer. En omelett kan man snabbt svänga ihop med de ledsna rester som finns. Och orkar/hinner man inte det så funkar äggröra/stekt ägg och pasta eller ris+grönt. Vi (vuxna) käkar mest protein och håller igen på kolhydraterna vilket gör det lite knepigare med snabbvardagsmat (pasta och sånt som bas går ju liksom bort). Mina barn gillar soppa och en stående favvo är linssoppa, så kan den som vill käka macka till. Fiskblock har vi allt som oftast i frysen och gör gratäng på. Delar den i 5-6 skivor, slänger på lite smulad buljong, pressad citron och cremefraiche rörd med kryddor/örter/chilisås och in i ugnen. Mat som sköter sig själv i ugnen är för för övrigt grymt bra.

/Paprika

Anonym sa...

ta fram 400 g fryst köttfärs på morgonen;)

Blanda med 3/4 dels blåbands kantarellsoppa och lagom mycket gräddfil.ca 1,5 dl gräddfil foma som en limpa och stoppa in den i ugnen. 200g 40 min världensgodaste köttfärslimpa är klar.

:))))))
Såsen till gör du på grädde som kokas med en buljongtärning samt lite soja för färg och sälta.
Njut...



Anna-Bell sa...

Jenny: Tack för tipsen! Veggowraps ska jag testa snarast! Brukar mest ha kyckling och kött i mina.

Anonym: Tortilla har jag också märkt är en bra grej! Lätt och gott, håller med dig!

Paprika: Tackar för ditt svar! Ja, visst är det nice med fisk. Det kör vi en hel del och Prinsen och Gittan älskar det. Senast slängde jag i lite skurna soltorkade tomater och det blev jättegott!

Anonym: Jaha, kantarellsoppa sa du! Ska absolut testa!