tisdag 22 oktober 2013

Åka kommunalt

Jag pluggar lite vid sidan om jobbet. I fredags var jag på universitetet. Det är för mig en utflykt att ta mig dit. För jag åker nästan aldrig kommunalt längre. Utan mest bil och cykel. Bara det där med accesskort är krångligt. Man måste inhandla på speciella ställen och hur vet man vilken summa som finns kvar?

Det var trångt på tunnelbanan på väg hem. Jag kom inte in vid Slussen för att alla stod som packade sillar, upptryckta i rutan. En dam fastnade med handväskan. När jag väl kom på fick jag stå närmare folk, jag inte känner, än vad jag vill. Så att jag såg pormaskar och självsprickor. Och jag kom ihåg hur det var. När jag själv pendlade med tuben varje dag. Och jag längtade efter min Volvo, det ska erkännas. Så tänkte jag att mitt jobb är rätt bra ändå, som ligger så himla nära.

Inga kommentarer: