tisdag 19 april 2011

40 timmar

Var hos kompisen S här om dagen. Hamnade i en diskussion med hennes man R. (R och S har ett barn som är 4 år.)

Jag bor i en kommun där man får ha sitt/sina stora barn på förskolan i 20 timmar i veckan när man har fått ett syskon. Jag tycker att det är rimligt. Prinsen hinner leka hos dagmamman tre dagar i veckan och är hemma med mig två dagar. Jag tycker att det är viktigt att han upprätthåller sina kontakter med sina kompisar där, samtidigt som jag tycker att det är en chans att få vara även med honom nu när jag inte arbetar. Jag menar hur många gånger får man chansen till det? Sedan är det jobb, hämta och lämna som gäller.

R: Jag tycker att alla borde få vara på förskolan 40 timmar i veckan! Även de som har syskon hemma.

Jag: Men varför då när en förälder är hemma?

R: Jag hatar när andra ska bestämma hur det ska vara. Det kan väl vara lite flexibelt.

Jag: Jo men jag fattar bara inte varför när en förälder är hemma...Klart då att merparten skulle lämna sina större barn 40 timmar i veckan. Och varför då när barngrupperna redan är överfulla.

R: Men vissa barn bara älskar att vara på dagis.

Jag: Och vissa föräldrar älskar att lämna dem på förskolan för att de inte orkar stimulera barnen själva.

R Kan de inte få göra det då?

Jag: Kan man inte ha sina barn hemma lite tycker jag, när man ändå är hemma? 20 timmar är rimligt tycker jag. De (vi) har ju valt att skaffa barn. Vill man inte umgås med dem då? Kan det inte få vara lite jobbigt att vara förälder? Måste man lämpa över allt på förskolan? T ex utevistelse för att man inte själv orkar eller vill gå ut...

Så där höll vi på. Klart att det kräver mer av mig de dagar Prinsen är hemma. Då har jag två barn som ska ha sitt. Klart att jag får dåligt samvete för att jag känner mig otillräcklig ibland. Visst att det kanske är dumt att man ibland inte får välja saker själv. Men ärligt, 40 timmar är galet mycket att ha sitt barn på förskolan när man som förälder är hemma.

2 kommentarer:

Tudorienne sa...

Jag har aldrig hört någon propagera för att barn med förälder hemma ska få vara på dagis 40 timmar. Det är massor. Jag skulle nog inte veta riktigt vad jag skulle säga till en sån person. Antagligen ingenting, men jag skulle tycka att det var en idiot och tycka synd om hans/hennes barn.

Tre Gringos sa...

Jag blir matt. Varför inte ha en hund istället eller nej, det känns inte heller så snällt mot hunden en hamster får det bli. Hoppas hon bara var på dåligt humör.