torsdag 14 april 2011

Familj

Innan Gittan föddes så pratade jag med sambons kompis tjej. "Jag tror att det blir en flicka" sa hon och pekade på min mage. "För ni är enligt mig den typiska kärnfamiljen."

Jag har tänkt på det nu så här i efterhand. Ja kanske att man är en typisk svenne banan. Med en kommunalanställd i familjen och en småföretagare. Med en volvo på uppfarten och en arbetsbil. Med en villa och två barn.

Det är fint att vara en familj. Men för mig kan en familj se ut på så många sätt. I vårt område bor ett utgulligt flatpar med sina två barn. Enligt mig lika svenne som vi. Det bor en annan familj där frun i kommer från ett land långt bort. De har två döttrar och är också en vanlig familj. För mig måste man inte nödvändigtvis ha barn för att vara en familj. Men enligt mig måste man vara fler än en person. Det känns lite svårt att vara familj med sig själv liksom. Kanske kan man vara det med ett djur.

Förresten vet jag inte om jag gillar ordet kärnfamilj. Det finns liksom så många olika konstellationer. Kan man inta bara använda ordet familj?

Vad menade sambons kompis tjej med att vi är den typiska kärnfamiljen? Det låter kanske fint men begreppet låter också trist. Förutsägbart. Jag tror att jag måste göra något drastiskt för att sticka ut. Kanske skaffa en galen garderob? Kanske ett coolt fordon? Kanske komma i Di leva outfit på en rosa vespa. Det vore något.
Eller?

/Anna-Bell som funderar över begreppet familj tidigt en torsdagsmorgon.

Ps. Vi har ingen hund.

2 kommentarer:

Tudorienne sa...

Ja gör det. Di leva outfit skulle du passa bra i.
I vår familj är vi två mammor, men jag ser oss ändå som en kärnfamilj fast tekniskt sett är vi inte det, men jag känner att vi är väldigt svenniga.

Linda sa...

Jag tror att hon syftade till att hon trodde att ni skulle få en dotter och därför menade att ni var en typiskt kärnfamilj som förutom alla de saker du redan radat upp dessutom har en flicka och en pojke.