söndag 4 november 2012

Babyshower

Jag fik ett sms i veckan. Från min nära vän G:s kompis. Det stod ungefär så här:

"Hej Anna-Bell! Jag och P (annan kompis till G) har tänkt att ordna en överraskningsbabyshower till G och självklart vill vi att du ska vara med! Snälla sms:a din adress så att vi kan mejla upplägget till dig. Kram!"

G och jag är nära, så nära att vi vet allt om varandra. G är också nära med dessa två tjejer, men kanske inte på samma plan tror jag. Jag uppskattar att de hörde av sig till mig. Men. Jag vill inte vara med på någon baby shower. Därför att:

1. Det känns brattigt, amerikanskt och töntigt.

2. Jag känner mig inte bekväm med att sitta och fira en graviditet och ett barn som inte är fött. Kanske att det är gamla grejer som spökar, trots att jag har två barn själv. Men jag gilar inte själva grejen.

3. Jag tror inte heller min kompis G känner sig fine att fira en bebis som inte har anlänt. Det var inte självklart att det skulle bli ett till barn för henne (hon har redan en åttaåring.) Inte på grund av liknande svårigheter som vi har haft, utan saker relterade till deras livssituation. G var orolig innan att det inte skulle gå vägen (hon har ju sett mig på nära håll, men det funkade på andra ligget) och hon är nojig nu. Jag tror verkligen inte att G vill ha presenter i drivor innan hon har sett att det har kommit ut ett friskt barn.

Så vad ska jag göra?

1. Köra den ärliga stilen, skicka ett vänligt sms och skriva att det kanske inte är G:s stil med babyshower. (Ja, jag fattar att de kommer att surna ur och tycka att jag är knäpp.)

2. Köra fegstilen och skriva ett sms att jag inte kan det nämnda datumet. (Så kan de köra sitt race och G får tycka vad hon vill.)

Vad tycker ni om baby shower och hur hade ni gjort?

4 kommentarer:

Tudorienne sa...

Ingen jag känner skulle komma på den osmakliga idén att hålla en baby shower, men med vänners vänner vet man ju inte.

Hur situationen än var skulle jag nog avböja, om det inte var så att jag inte kunde hålla mig borta pga freakshow-faktorn. "Guess you had to be there" om du fattar.

Vet inte vad du ska göra, men babyshowers måste BORT från vårt land. Här oroar vi oss och shoppar inte, det ligger nog ganska djupt rotat i folksjälen ändå. Men det är klart, pr-folket som vill sälja kan ju ändå vinna...

Anonym sa...

Jag skulle nog ha svarat att jag tror att G skulle uppskatta mer om vi firade barnet först när det har kommit. Däremot tror jag att hon skulle bli glad om vi kom över på en "vi skämmer bort dig nu när du är gravid", t.ex. med lite god fika, kanske ett avslappnande fotbad eller ansiktsmask, något litet och lagom som ger henne guldkant på dagen. Det skulle jag gärna vilja vara med på.
Typ så.

Anonym sa...

Usch och fy för detta fenomen! Jag håller med dig som vanligt och skulle kunnat skriva varje ord själv. Jag respekterar dig vilket du än gör... Vit lögn eller ärlig stil! men jag skulle inte gått.
Heja på köp något fint till lilla bebben och snusa på den ordentligt när den kommit ut. Avis på den som kan få en till.

Alice sa...

Hej Anna-Bell! Håller med, så osmakligt med babyshower! Osmakligt på flera plan, som du säger brattigt och amerikanskt och tänk sen om något skulle gå snett med graviditeten/barnet??? Nej inget jag skulle delta i. Jag skulle nog säga till de andra vad jag tycker på ett lite diplomatiskt sätt och hoppas på förståelse.