torsdag 22 maj 2014

Kollega

Jag håller på att få ett frispel snart. På en kollega. Det är så sårbart alltihop, när man arbetar som jag. Så nära. Man är beroende,  av varandra och av att allt flyter.

Jag tycker att hon gör fel. Att hon säger fel saker över huvudet på barnen. Behandlar dem fel, är för hård. Använder sin makt, vilket jag verkligen hatar! Gör saker för fort, stökar över. Som när vi planterade frön för några veckor sedan. Ett barn fick sitta på en stol och, enligt henne, plantera. Men det var HON som grävde i jorden, som täckte fröna. Barnen fick bara stoppa ner fröna och sedan pipa vidare för att lämna plats åt nästa. A förklarade inte ens vad de höll på med. Som på ett löpande band. Hur ska barnen förstå att de har planterat om de inte ens får nudda jorden?!

Jag fattar att hon är trött, att hon inte pallar trycket. Hon ska gå i pension om ett år och vi har en barngrupp som inte är helt lätt. Men det är ändå inte ok. Jag har pratat med min chef. Jag har sagt till A en del gånger. Vid andra tillfällen har jag valt att bara visa vad som är korrekt, genom att göra det rätta. Det är marigt att komma till botten med någons förhållningssätt. Det är svårt och det är känsligt. Hon borde gå i pension nu.

Inga kommentarer: