tisdag 27 maj 2014

Sammanträde

För en vecka skrev jag brevet till Socialstyrelsen. Jag körde inget snyftstuk, talade bara om att vi har fått två barn via IVF och att vi nu tycker att det är en bättre idé att använda våra två embryon än att kasta dem. Nå ja, det tycker ju inte Sambon, men vad skulle jag skriva...?
Idag fick jag spontant för mig att jag skulle ringa till Socialstyrelsen och kolla läget.

"Hej, jag heter Anna-Bell! Jag och min sambo har två embryon i en frys på en fertilitetsklinik. Vi har ansökt om att de ska få ligga där längre än fem år. När får man veta om de får det?"

"Om du ger mig ditt personnummer." (Det dröjde en liten stund) "Jaha, det ska upp på sammanträdet imorgon, så om du ringer efter klockan 9.00 så får du veta."

"Tackar för hjälpen!" sa jag.

Sammanträde, spännande. Skulle vilja vara en fluga på väggen. Hur går snacket när de ska bestämma sig för om våra två ska kastas eller få ligga kvar i frysen ett tag till?

Inga kommentarer: