måndag 7 februari 2011

AB

Vi är familjen AB just nu. Som roddar, fixar och styr upp för att allt ska rulla på. Med panikluncher och enorma tvätthögar. Med att försöka få Gittan nöjd och Prinsen stimulerad. Gittan kräks massor och nätterna består av amning, klädbyten, blöta amningskupor och blöjbyten. Av kräks, mjölk och bajs på lakanen. Jag kastar mig ut på morgnarna för Gittan gillar att sova i vagnen. Idag osminkad, oduschad. Mina behov är långt ner på listan och det handlar om att hålla ställningarna. Jag minns hur nu hur det var när Prinsen var liten. Det tar ett tag innan man får snurr på det. Mina prioriteringar är ungefär detta i nämnd ordning:

- Få barnen nöjda.
- Få i mig mat.
- Duscha.
- Fixa i köket.
- Kasta in en tvätt.
- Vika tvätt.

Dammsuga kommer sedan. Ta toan är långt ner. Också att raka benen och smörja in kroppen. Jag känner mig både hårig och uttorkad men det hinns liksom inte med just nu. Vissa gånger hinner jag knappt bli blöt i duschen. För jag kan inte ha is i magen när Gittan skriker. Min instinkt säger att jag måste ta upp henne och hon gillar inte att ligga i sin mjuklift. Och får jag en stund över när hon sover så gör jag annat. Som att sitta vid datorn. Eller titta i en tidning med en kopp te. Men det funkar och jag kommer få ordning på rutinerna. Om ett par månader kommer jag att vara varm i kläderna, en rutinerad tvåbarnsmor. Då ska jag veckohandla efter egenkomponerad matsedel. Då ska jag baka bröd. Då ska jag vara snygg och gå långa barnvagnspromenader.

3 kommentarer:

Tudorienne sa...

Rätt var det är kommer du gå omkring superfräsch och ringa en kompis och fråga om ni ska hitta på nåt.

Anonym sa...

Du är så smart att man blir knäsvag! Tänk om jag också hade fattat det där när Mini var ny, vad mycket bättre livet hade varit.

Anonym sa...

Vet du: det liv du lever nu med två barn som du har längtat efter, är en dröm som jag kanske aldrig får uppleva. Jag försöker få ett syskon till mitt barn men det vill sig inte. Jag tycker du ska njuta av det du går igenom just nu.

Bara en tanke och lite peppning från en som skulle göra vad som helst för att få ha det som du. Kram! :-)