måndag 30 maj 2011

Kön

Jag träffade min vän A igår. Hon har en son som är född samma år som Prinsen och fick nyss en dotter. När hon väntade sonen kollade hon upp könet för hon ville ha en tjej och var tvungen att förbereda sig om det var en kille. A vet om att vi har gjort IVF men verkar inte förstå innebörden av det.

A: Jag är verkligen så lycklig över H (bebisen).

Jag: Jag med över Gittan.

A: Jag trodde nästan inte att jag skulle få en tjej.

Jag: Jag trodde nästan inte att jag skulle få ett till barn.

Jag tycker också att det är kul att handla miniklänningar, det kan jag villigt erkänna. Kan jag bara inte förstå att det verkar som att vissa tjejer längtar efter det, något jag inte gjorde, och sluta bli provocerad av det? Jag menar, nu när jag har Gittan tycker jag ju själv att det är gulligt med rosa. (Det tyckte jag inte innan hon kom). Men det är egentligen inte de rosa klänningarna som stör mig, utan att det verkar som att vissa tjejer kan bli besvikna om de exempelvis får tre söner. Det är DET som stör mig. Det är ju ett barn (eller fler) man vill ha. Inte ett kön. Eller?

2 kommentarer:

Tudorienne sa...

Visst är det kul att ha fått en dotter. Men att vara besviken över tre söner verkar stört.

Anonym sa...

Mycket vill ha mer. När en del männikor har man, jobb, villa så måste de ha barn. Om man bara har jobb blir man glad över en man. Och har man "allt" vill man kunna välja kön på sitt barn.
Lisa