lördag 15 september 2012

Prat med rektorn

Jag har pratat med rektorn nu. Jag öste ur mig, grät, var arg, argumenterade på ett sätt som fick henne att bli stum. "Ni får lösa det här nu!" sa jag. "Prinsen har rätt att må bra i skolan! Vad ska ni göra och när?" sa jag. "Jag vill ha ett besked!" Rektorn lovade att återkomma i början av nästa vecka.

I fredags vad P tydligen ledig. "Det var skönt", sa Prinsen "för då behövde jag inte vara så rädd." Fatta när ens barn säger så! Det känns fruktansvärt. Fatta att behöva känna så. När man är sex år. Det är förfärligt.

Idag ringde jag P:s mamma. Vi hade ett bra samtal. Jag var samlad, men påpekade allt som hänt. Hon talade om att P har haft en resurs på förskolan och att de innan skolsatarten hade ett möte. Med på mötet var mamman, klassläraren, skolpsykolog, kurator och rektorn. De hade talat om vikten av en bra skolstart.

Skolan visste alltså redan om problematiken INNAN P började. De borde alltså ha satt in en resurs på en gång och inte väntat. Då hade läget förmodligen varit annorlunda. Då hade antagligen inte Prinsen råkat ut för P:s metoder, utan fått en bra skolstart.

Att skolan sket i att ta in en resurs, som också mamman ville, på en gång har fått konsekvenser. Stora sådana. Det ska inte få passera.

Min fina pojke. Fan att det skulle bli så här att börja i skolan. Jag lovar att göra allt som står i min makt för att det ska bli bra. Jag lovar!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Stå på dig och kriga för prinsens och dina rättigheter. Om du orkar och tror att det kan hjälpa din prins så kanske du ska se om det finns ngn annan skola i närheten.
Styrkekramar
Nilla

Jenny sa...

Så ledsen och arg jag blir för er skull. För Prinsens skull. Alla barn har rätt att känna sig trygga och att de har blundat för ett problem de visste skulle uppstå är oförlåtligt. Hur ska de reparera det här, hade de tänkt? Hur ska de få Prinsen att trivas i skolan och känna sig trygg och glad där nu? Fick du några svar eller vettiga tankar och planer när du träffade rektorn?

Anonym sa...

BRA att du tar tag i det. Personligen tycker jag att det luktar polisanmälan mot kommunen som bara lät honom starta utan resurs. Fråga: Är det bara Prinsen som åker på hans illgärningar eller är fler barn drabbade?

Hellomotti

Anonym sa...

Hoppas att situationen löser sig. Snabbt! börja skolan som ska vara så roligt:-(