onsdag 10 september 2014

Gå i en annan skola

"Mamma, jag tycker att Johan, Pelle och Nisse ska gå i en annan skola. Det finns skolor för dem också." (Alla tre är killar som går i tvåan, i olika klasser, på samma skola som Prinsen. Jag vet att alla dessa killar har diagnoser.)

"Hur tänker du då?" undrar jag.

"De är dumma och mongo."

"De är inte mongolider, men de har det extra svårt."

"Och är dumma!"

Prinsen har fattat för länge sedan att dessa killar har det svårt, inte förstår, gör tokiga saker. Han upplever att de är dumma, inte lyssnar och kör sitt eget race på ett negativt sätt.

Man jobbar med integrering, en skola för alla. Som pedagog har jag stor förståelse för att alla ska få gå i samma skola, svårigheter eller inte. Som mamma kan jag bli förbannad på att min kille ska behöva bli sparkad på under bordet av någon som själv inte kan koncentrera sig, tacklad hårt för att han är bra på fotboll och få höra att han ska "brinna i helvetet".Jag kan inte ta det. Prinsen ska inte behöva ta det. Nu blir det snack med personalen igen.




Inga kommentarer: