lördag 13 september 2014

Hur många är gravida i ett par?

"Min mans syster, de är också gravida!" säger kollegan.

"Har han fler systrar?" undrar jag.

"Nej en och de är gravida, hon och hennes man."

Jag har varit gravid. Absolut inte min sambo, även om han möjligtvis också gick upp några kilon när Prinsen skulle komma, för att jag gjorde chokladbollar hela tiden.

Förlåt, men jag tycker att det är så konstigt att säga att båda i ett par är gravida. En man kan inte vara gravid enligt mig. Eller?

3 kommentarer:

Maria sa...

Generellt sett skulle väl jag säga att ett par väntar barn, men att endast den som har barnet i sig är gravid. En man kan vara gravid om han har en livmoder, dvs om det är en transman t.ex. även om det inte är jättevanligt. Men jag förstår hur du tänker. Jag skulle inte säga att mannen är gravid bara för att hans fru/sambo/flickvän är det.

Anonym sa...

Jag förstår hur du tänker, och skulle inte använda det språkbruket själv utan snarare säga att paret "väntar barn". Däremot tycker jag att det är lite gulligt och positivt att det går mer och mer att man pratar om hela paret och graviditeten som själva "barnväntan" istället att fokusera på kvinnans fysiska mage.

Tre Gringos sa...

Haha, jag stör ihjäl mig när någon säger så. Vi är gravida...