fredag 11 juli 2008

Konstigt att man är nojjig?

Sambon, Prinsen och jag ska på en liten roadtripp genom Sverige på semestern. Vi startar i Stockholm, drar till västkusten, vidare till Malmö och sedan till Köpenhamn över en dag. Vi ska sova borta i fyra dagar.

"Ni åker väl tåg?" sa pappa när vi talades vid.
"Nä" sa jag. "Det var dyrt och passade inte med rutten."
"Det händer så många olyckor..."
"Ja jag vet att en del kör som idioter, men jag orkar inte tänka på det nu. Vi kör lugnt och vi vill på semester Jag har typ inte lämnat Stockholms län på flera år..."

Så var mamma här nyligen.
"Ska ni åka bil?" sa hon och jag såg hennes orosblick.
"Ja det ska vi. Och börja inte nojja med mig nu, om att det händer en massa hemskheter längs vägarna. Vill du att jag ska må dåligt redan innan vi drar,hela resan dit, nojja när vi är på semester för att jag vet att jag snart ska åka hem på de farliga vägarna och sedan sitta som på nålar från Malmö till Stockholm? Då kanske det är lika bra att jag är hemma."

Inte konstigt att man har blivit en nojjig människa.
Om jag är orolig för trafiken? Ja, det är jag.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Här är en nojjig familj till! Varje gång vi kör till Skåne oroar sig familjen och ringer stup i kvarten för att höra var vi är och hur det går. För att inte tla om hemresan då vi måste ringa alla och säga att vi kommit fram. Inte konstigt att man själv blir nojjig...

Positivt är att det har fått mig att bli ännu mer koncentrerad när jag kör. Känner jag trötthet så byter vi förare och vi pausar en del på vägen. Jag är också oroligt för trafiken, men det enda jag kan göra är ju att veta jag kör säkert och hålla koll på trafiken runt mig.

KRAM

Förresten, bra resmål ni har valt:) Vi KÖR till Skåne på torsdag, men till östkusten och Åhus.

Anonym sa...

Vi kom hem från vår lilla Skåne-tour igår, och några vägidioter har jag inte sett skymten av. Du ska se att ni kommer att få en toppenresa! Men visst är man lite nojig i trafiken. Det ska man vara!

Underbart med Köpenhamn! Vi kom aldrig så långt den här gången. Men jag har ett grymt bra restaurangtips i Malmö, om du är intresserad ;-)

Anna-Bell sa...

Maria: Ja det blir ett bra resmål. Ska bli kul att åka till Köpenhamn också.
Kram /Anna-Bell

Solkatten: Japp! Alltid intresserad av restaurangtips! :)
Är det något som faller Prinsen på läppen också tror du? Många vita linnedukar som han kan dra ner?;)
Kram!

Anonym sa...

Inga linnedukar, åtminstone inte på uteserveringen där vi satt. Däremot pyttesmå bord, så vi hade fullt sjå att hålla alla tallrikar borta från små viftande händer. Och jo - det är en tapasrestaurang, så det borde finnas något som faller Prinsen i smaken. Lilleman slår ett slag för den spanska omeletten!