torsdag 21 januari 2010

Samtal

Det var idag jag skulle på ultraljud. Jag skulle ha sett den lilla på bild, gråtit av lycka när jag såg det lilla tickande hjärtat, lämnat kliniken och Doktor L med en underbar känsla och en bild i handen. Det blev inte så. Vi pratade för några dagar sedan, Doktor T från Linné och jag. Han sa att vi har goda chanser. Jag räknas ännu inte som äldre. Jag svarar bra på medicinen, behöver en låg-normal dos för att stimuleras. Jag har fått ut rätt många ägg. De flesta av våra embryon har gått att frysa ner och att tinas upp. Även om det går åt skogen med de fem som finns kvar i frysen så är det idé att göra ännu en hel ivf. Vi behöver inte kasta in handuken för att våra chanser är dåliga, de räknas ännu som bra. Gör vi det ändå är det vårt val. Man kan säga att vi har haft otur, att det är därför det inte fungerar. Det har gått förr och det är det bästa beviset på att vi kan få ett till barn. Han kan skriva ut trombyl eller fragmin om jag vill även om han inte vet om det fungerar. Det är bra om vi tar paus och låter ett par vanliga menstruationer komma. Det är viktigt också att tänka på själen. Allt det sa han. Och jag tackade för samtalet.

7 kommentarer:

Kapybaran sa...

kram! ledsen för er!

Anonym sa...

Hej, Jag följer din blogg och din längtan efter ett syskon till Prinsen. Jag är i precis samma situation. Men det jag undrar är: kan du inte känna dig ganska ensam i denna strävan eftersom din sambo inte verkar vara lika sugen på ett syskon utan är nöjd som det är. Hur hanterar du det? Så är det nämligen för mig i min situation och ibland kan jag tänka "att det kanske är därför det inte blir ett till barn" för båda är inte lika ivriga. Hur tänker du runt detta? Tack för en bra blogg. /Ebba

paprika sa...

Ja, kanske är det bara ren otur. Jävligt snedfördelad ren otur.

Hoppas att samtalet med doktorn inger en gnutta hopp, trots allt.

Kramar

tisalen sa...

jag inte är livet rättvist inte...hoppas att turen vänder och att ni snart får se er lillsessa eller prins på bild

Mary sa...

Vad bra att du kan få trombyl eller fragmin.
Trist att läkaren inte var uppdaterad på det där med blodförtunnande vid upprepade missfall, visserligen, men ändå! Klart att man inte kan VETA att det funkar, åtminstone inte i varje enskilt fall, men den forskning som pågår pekar ju ändå på att det kan vara en lösning för en hel del med oförklarade upprepade missfall.

Anonym sa...

Man kan ha sämre samtal :)Om jag vore du skulle jag köra Fragmin OCH trombyl inför nästa försök. Min dr Gyn ordinerade mig Fragmin 5000 IE fom stimmuleringsdag 2 med uppehåll den dagen man gör ÄP och sedan fortsätta. För dig räcker det nog till hjärtslag på VUL med dessa blodförtunnande men jag är ingen doktor. Själv fortsatte jag hela grav men så har jag ju en diagnos.

Tror på dig!

storken sa...

Kände att jag måste förtydliga: Givetvis hade ett vul med tickande hjärta varit att föredra. Men som "hur-ska-vi-gå-vidare-nusamtal" att betrakta menar jag att det lät rätt hoppingivande i mina öron. Toppen också med en doktor som är villiga att skriva ut lite doningar.

Kram!