lördag 13 februari 2010

Ditten och datten

Ett tag sen sist. Känns det som i alla fall. Rafsar ner lite om ditten och datten.

Det är lite energi hos mig just nu. Det är kallt ute. Det är för lite sol. Det är inte min grej liksom. Visst snöslask är värre än snö men sol och värme är bäst för min kropp och själ. Ja jag har varit nojig den senaste tiden. Ibland är det svårt att vara jag. Med nojor och malande tankar. Det blir alltid så innan mensen och denna gång var den lite sen, kanske kan vara så efter ett missfall även om det var ett tidig sådant. Orolig för ditten och datten, för behandlingar och hemskheter, för katastrofer och annat, för en knöl i mitt ena bröst. Förra veckan ringde jag till min braiga husläkre. Jag har fått tips och råd från en fin IVF-vän som har talat om för mig vilka tester jag bör ta och vad som borde kollas upp i mitt fall. När jag ringde husläkaren förra veckan sa han att han inte hade kunskap nog om de testerna, att han inte kunde avläsa dem och att jag istället borde ta det med Doktor L. Han visade engagemang och sa att han gärna ville stå till tjänst om det var något annat. Igår besökte jag honom. Satt där på en brits med bar överkropp och frös medan han klämde på mina bröst. Han tyckte att de kändes normala och sa att knölarna var mjölkkörtlar och att man känner dem väl eftersom jag har lite underhudsfett i mina bröst. Ja jag ammade i 15 månader (han frågade) och de är lite tomma kanske. Jag känner revben och allt i mina bröst och blev nojig när jag klämde eftersom jag inte brukar känna på dem på så sätt. "Du kan vara lugn men du får en remiss för mammografi så vet du sedan hur de ska kännas, så att du har en referensram. Då kommer du att bli helt lugn och du behöver inte oroa dig nu heller."

Mina prover är alltså inte tagna och på måndag ska jag ringa Doktor L. Jag ska fråga henne om det och vill veta exakt vad som togs på mig och samband när vi gjorde missfallsutredningen. Det är lite som ska kollas upp innan vi kör på igen. Skönt i alla fall att jag har hittat en läkare på Linné som verkar förstå mig och som är villig att skriva ut trombyl.

I helgen ska jag till en kompis. Vi känner varandra hyfsat väl men brukar inte tala så mycket om djupa saker. Hon har anförtrott mig att de gör IVF och de har nu en misslyckad behandling bakom sig plus att de fick erfara att frysta embryon inte alltid klarar upptiningen och kan göra frysen tom. Jag känner att jag bör tala om att jag förbannat väl vet vad hon/de går igenom och ska kolla om det finns tillfälle för det ikväll om jag är sist kvar. Får se hur det blir.

Kören har börjat i veckan och det var kul. Fint gick det också på dansen och jag hängde med bra, minst lika bra som de som stoltserade med att de gått på balettakademien och de som hade dansat jazzdans i tio år. Det enda var att jag inte
riktigt kände mig tillfreds med att jag ser så förbannat otränad och degig ut. Det fanns liksom en bra möjlighet att se det med bra ljus och speglar i hela rummet. Men det är ändå ok. Med tanke på att jag inte tränar och att jag äter typ vad jag vill jämt så hade det ju kunnat vara mycket värre.

På jobbet har det varit magsjuka hela veckan och jag är glad så länge jag slipper en andra repa med det. Har gett mig själv ett löfte och det är att jag någongång under detta år kommer att byta jobb. Det går inte längre att tänka på att jag ändå kanske snart blir gravid. Jag kan inte hänga upp sig på det när det snart gått två år sedan vi började försöka få ett syskon till Prinsen. Jag har ljugit på mitt förra jobb (innan Prinsen kom), på detta och mitt race skulle förtsätta på nästa arbete också. Life goes on liksom. Det är bara att köra och i och med att jag mentalt bestämt mig för att fixa ett annat jobb så känner jag mig inte lika stressad längre. Jag trivs väldigt bra med mina kollegor som det ser ut nu, jag arbetar på en nu för tiden bra arbetsplats men jag har kommit på att jag vill arbeta med större barn. Så att jag får använda de kunskaper jag har, så att jag kan göra lite mer saker än man kan med små som är runt ett-två år. Så är det.

I kväll sitter jag bänkad framför schlagern med popcornskålen. Ha en underbar lördag!

3 kommentarer:

Alice sa...

Detsamma till dig Anna-Bell, hoppas du får en skön helg!

Tudorienne sa...

Popcorn är en jäkligt bra idé! Det får det bli här med. Ha en underbar helg Anna-Bell!

Anonym sa...

Åh, jag vill veta, berättade du för kompisen?
Bra att du ska göra en mammografiundersökning också, när du nu går och tänker på det ofta, och hoppas det blir snart.
Kramar.