onsdag 11 juli 2012

Säkerhet

Här om dagen var Prinsen hos sin kompis B som bor här i närheten. Jag skulle uppskatta att jag (tillsammans med Prinsen) går hem till B på sju minuter. Att åka bil till B och hans familj tar kanske tre minuter.

På kvällen när de hade lekt klart sa Prinsen till mig: "B:s pappa skjutsade hem mig med bilen utan bälte. För jag satt i mitten och där var bältet trasigt." Jag blev genast irriterad. B:s föräldrar är hur gulliga som helst och jag vet att de är noga med säkerheten. När de cyklar har hela familjen hjälm. (Själv slarvar jag. Men ser alltid till att barnen har det så klart!) När de åker kommunal buss och det finns bälten är barnen bältade. Därför blev jag förvånad över det Prinsen sa. För även om det bara tar tre minuter med bil så gamblar man inte med barn. Inte med sina egna och verkligen inte med andras. Enligt Prinsen var både B och hans lillebror med i bilen. De satt på kudde och i bilbarnstol.

Vad ska jag göra nu?

1. Försynt säga att Prinsen talat om att han åkt bil utan bälte. (Indirekt att det inte är ok.)

2. Strunta i att ta upp det.

3 kommentarer:

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Vad svårt. Men om du misstänker att det ska hända igen skulle jag nog ändå ta upp det.

Tre Gringos sa...

Säg vad prinsen sa och fråga hur det var. Sedan kan du bli irriterad eller så finns det en logisk förklaring trots allt.
Låter enkelt men...

Anonym sa...

Gjort är gjort vad gör det om hundra år:) Ta upp det nästa gång om du är osäker att han åker utan igen.Jag förstår dig men men... släpp och gå vidare!