lördag 21 juli 2012

Tips

Jag har varit bort med barnen i nästan en vecka. Det var snyggt i huset när jag drog. Men hade Sambon dammsugit eller tvättat när vi var borta? (Det enda som jag lämnade.) Och hade han städat upp i Prinsens rum efter att Prinsens två kompisar med tillhörande legokastande lillebror hade varit där inne och röjt? Svar negativt. Om jag säger till Sambon och talar om vad som ska göras blir han grinig för att jag, som han tycker, tjatar. Tjatar jag inte (struntar i att tala om) skiter han tydligen i det som ska göras vilket leder till att jag blir grinig och då han med. Rådgivning nästa?

Jag har sagt till idag, pratat med Prinsens kompis mamma. Jag frågade om det var så att Prinsen hade åkt utan bälte. Jag sa "Ring nästa gång så hämtar jag honom. Jag vill inte tumma på det där med bältet, även om det är en kort bit." Jag tror att hon fattade.

Här om dagen läste jag en tidning där en artikel handlade om test man kan göra hemma, typ klamydiatest, blodtrycksmätare osv. Så här uttalede sig läkaren om ägglossningstest: "Kan vara bra i vissa situationer för stressade personer som vill bli gravida. Men det är ännu bättre att sluta stressa." Tack för tipset! Det funkar liksom inte för alla att njutningsligga sig till en bebis, då kan ju stickor vara bra så att man vet när man ska satsa hårt. Kompisen G:s man jobbar typ jämt. Där har vi ett exempel på när testen är skitbra. Får man "bara" till ett ligg i månaden och man vill ha ett barn så är det ju bäst att ligga på rätt dag, om man så säger. Själv är jag skitglad över att det finns ägglossningstest, så att jag visste vilken dag jag skulle dra till kliniken.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Bra att du sa till kompisens mamma om bilbältet.

Martina sa...

Jag rekommenderar "ta tempen varje dag"-metoden! Den kan man komplettera med ägglossningstest när tempen visar på att det är dags :-)

Mycket intressant här: http://se.babycenter.com/preconception/suspectingaproblem/detectingovulation/#6

paprika sa...

Nähä, jag skrev en kommentar som tydligen inte ville låta sig publiceras.

Alltså. Din Sambo. Låt honom bli grinig! Om han inte ser/inser vad som behövs göras hemma är det väl inte mer än rätt att du upplyser honom. Du påverkas ju helt uppenbart av att ha det så här (själv skulle jag ha flippat totalt) och jag tror inte att ditt tassa-runt-på-tå-ande håller i längden. Kanske kan du skriva en lista på sånt som behöver prioriteras hemma? Så kan han läsa innantill och du slipper (förhoppningsvis) tjata.

Kram