söndag 10 februari 2008

Surmule

Jag brukar mest vara glad. Ibland är jag irrterad eller arg. Sällan sur, men det var jag igår.

På morgonen städade sambon i köket. Jag dammsög hela hemmet noga och plockade upp varenda grej som låg på fel plats. Så kom min mamma med man på besök. Efter att ha kramat om Prinsen gick mamma på toa och kom ut och sa:"Jag kan hjälpa dig att städa toan. Var finns rengörningsmedel?" Min mamma är snäll, det är inte det. Men hon är också pedant. Själv tycker jag att det är viktigt att jag har ordning och reda bland sakerna så att man hittar det man ska. Att det då och då blir en dammråtta här och där är ingen katastrof även om jag helst vill ha det rent så klart.
"Men snälla! Du hinner knappt komma innanför dörren så ser du något som behöver städas!"sa jag till mamma. "Jag har faktiskt dammsugit hela morgonen, men man får aldrig höra att det är fint här. Det känns som att du tycker att vi har det skitigt och rörigt!"sa jag med rödblossiga kinder.
"Nej det tycker jag inte. Jag vill bara hjälpa till" svarade mamma.

Så ringde syrran. "Ska ni komma och hjälpa till och kratta idag?" undrade hon.
"Kratta?! Vart då?" frågade jag. "Men vart tror du?! Där jag tillbringar hela min tid, 24-7. På mitt jobb. På restaurangen som jag ska arrendera." svarade hon. Kände mig genast så irriterad. För att min syster lät så störig. För att hon tar för givet att jag vet vad hon pratar om. För att det alltid kretsar kring henne och hennes jobb. För att hon aldrig genuint undrar hur det går för mig på mitt jobb.
"Men hur ska jag kunna veta vad du menar. Jag håller inte reda på allt som du sysslar med. Jag har faktiskt också en del att tänka på. Nej jag kan inte kratta nånstanns idag."

Det är verkligen jobbigt att vara på risigt humör. Vet inte varför jag var stingslig igår. Kanske för att jag ska ha mens om nån vecka. Positivt var i alla fall att inte sambon fick en släng av sleven.Dagen slutade med att jag i min ensamhet spydde galla över de dåliga bidragen i melodifestivalen, att jag sedan zappade över till den underbara filmen Grabben i graven bredvid och blev på bra humör lagom tills det var dax att krya ner i sängen.

Idag är jag på bra humör igen.

2 kommentarer:

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Det skadar inte att folk ibland får höra en och annan rättmätig sanning.

Tycker nog att både din mamma och syster var lite oförskämda.

Anna sa...

Och var är den filmen inspelad? Just det: Luleå! Dags att komma hit och se hur fint och romantiskt vi har det!!

Och jag håller med Kattmamman. Oförskämda.