måndag 30 november 2009

Rosa bandet

För några veckor sedan hamnade jag en stund i soffan och råkade zappa till Rosa bandetgalan på 3:an. Inslaget handlade om en tjej i min egen ålder och resten var så hemskt att jag började gråta där jag låg. Hela tiden rullade telefonnummer på tv:n med olika summor man kunde ringa för att skänka pengar. Jag knappade in ett nummer för att ge bort en hundring. Efter en stund upptäckte jag att det visst var femhundra jag hade råkat knappa in. Här om dagen kom inbetalningskortet. Visst jag hade kunnat ändra till hundra, summan jag först tänkte. Men så blir jag så här, att de har ju räknat med mina pengar. Det var ju faktiskt femhundranumret jag ringde på, även om jag ringde fel. Så trots att vi har asmycket denna månad med renovering och julklappar så blev de i alla fall femhundra till forkningen. Det är bara en fjärt i rymden men rätt mycket för mig. Men det blev så. Det kunde liksom inte bli på något annat sätt kände jag.