söndag 18 september 2011

Strida

Jag var ute på vår gata tidigare idag. Hade med mig Prinsen, Gittan och Prinsens kompis. Det kom en bil snabbt blåsandes emot oss och jag tog min hand och höjde den upp och ner, menade att han skulle sänka farten. Till min förvåning stannade bilen, en sportig BMW, och en karl på kanske 60 år vevade ner rutan.

"Det går lite fort. Det finns barn här" sa jag och tittade menande på de tre små som jag hade med mig.

"Jag höll hastighetsbegränsningarna" sa han.

"Det är 30 här" påpekade jag.

"Nej det är 50."

"30, jag bor här" sa jag och han vevade upp rutan för att dra vidare.

Nej jag kan inte låta saker passera. Inte att en vuxen säger idiotsaker. Inte att en fartdåre kör i 190 där mina barn bor. Är det min lott här i världen att strida?

1 kommentar:

Anonym sa...

Vi har ständiga strider här på vår gata. Hemtjänsten (som förvisso är väldigt stressade) kör som blådårar här trots att de kör rakt över en lekplats.

Vi har ringt och pratat med deras chefer och gjort oss allmänt obekväma, men det måste man.