onsdag 19 december 2012

Att mörda

Här om dagen när Prinsen lekte hemma skrek han något i stil med att "Jag ska mörda dig!" Inte direkt till någon annan, utan i leken. Sambon och jag reagerade starkt båda två, sa att "Prinsen så får man inte säga. Att mörda är något fruktansvärt." Vad är det?", undrade han.  "Det är när man dödar någon annan människa. Det är bland det hemskaste man kan göra. Om jag skulle säga så till någon annan person, så skulle jag kunna hamna i fängelse", sa Sambon. "Så laddat är det att använda ordet mörda. Det vill vi inte att du gör."

Idag var Prinsen hemma från skolan. Han hade feber. När vi låg och pratade på soffan berättade han om en lek i skolan, som de lekt på gymnastiken i tisdags. "Den var läskig", sa Prinsen. "Jag blev ledsen och ville inte vara med." Han talade om en lek, som även jag lekte som barn. Man sitter i en ring. En är detektiv och en är mördare. Mördaren ska blinka till någon annan, som ska lägga sig ner och leka död. Detektiven ska gissa vem som är mördare.

Mördare, ja. Vi hade några dagar tidigare talat om för Prinsen att vi absolut inte skriker att vi ska mörda någon. Men så kör gympaläraren en sådan lek på skolan. Ja, vi lekte den. Men det var likosm en annan tid. Jag tycker faktisk inte att de passar att leka mördare. Jag skulle aldrig komma på tanken i min barngrupp på jobbet.

"Han skriker att han ska mörda dem", sa Prinsen. "Vem?" undrade jag. "P (killen i klassen med diagnos) skriker det till våra fröknar. Då får han gå ut från klassrummet."

P skriker till pedagogerna att han ska mörda dem. Prinsen, som inte vet innebörden, testar ordet hemma. Han får en stark reaktion från sina båda föräldrar. Sedan går han till skolan där de ska leka mördare. Hur, tala om för mig någon, HUR ska en sexåring kunna förstå vad det är som händer?

Inga kommentarer: