fredag 28 december 2012

Dåligt samvete vid jul

Varför får jag alltid dåligt samvete vid jul? För att vissa firar ensamma eller bor på gatan. För att en en del har köpt mer än vad jag har gjort. För att det finns barn som hatar julen för att deras föräldrar är fulla, för att en del vuxna är ensamstående och panka, inte har råd att handla klappar till sina barn. För att jag inte gillar att hetshandla, men ändå rycks med lite grann. För att det är så mycket mat, och andra inte har råd.

Varför får jag alltid dåligt samvete vid jul? Kanske är det för att mamma var ensam några jular med mig och min syster. Var pank och förmodligen ledsen. För att julen inte var vad hon ville att den skulle vara. Jag vet inte, men jag tänker fråga. Är det därför jag alltid har en liten klump i magen och tänker på andra, just på julen? För att det sitter inristat i mig, sedan jag var liten. Trots att jag varken minns glada eller ledsna jular. Vi hade ingen tomte, varför hade vi inte det förresten? Kanske är det bara så, att jag är en sådan typ. Som har dåligt samvete, för lite allt möjligt. Lite då och då och speciellt på julen.

Inga kommentarer: