torsdag 9 september 2010

Mer om jobbläget

Svar till Kattmamman:

Jag vet att jag har rätt att bli omplacerad. Jag har blivit erbjuden att arbeta i en skola i förskoleklass mellan 13-17 varje dag och fylla ut timmarna i en annan klass. Jag tackade nej till det. Prinsen går hos en dagmamma som stänger klockan 16.30 varje dag och sambon kan inte hämta varje dag. Detta erbjudande funkar inte med vår vardag.

Det mest rimliga borde vara att jag fick gå till storbarnsavdelningen. Jag är då i samma hus, kan behålla samarbetet med mitt vanliga arbetslag och
t ex ta mina utvecklingssamtal och jag känner alla de större barnen (och även kollegor) eftersom jag själv har haft alla. Men min vikarierande chef tänker inte röra om i de två arbetslagen som finns i huset, det har hon sagt senast idag och hänvisade till att jag tackade nej till erbjudandet i skolan.

När jag frågade i mitt arbetslag hur de brukar göra på huset i dessa situationer funderade de ett bra tag och kom sedan med svaret att ingen varit gravid på så himla länge. Det säger en del om medelåldern på vår arbetsplats! Jag är yngst med mina 35 år och kollegorna som är lite äldre än mig har större barn som de fått innan de började hos oss.

Jag har som tur är förstående kollegor som tar en del lyft åt mig och får jag någon liten levererad till min famn väljer jag att snabbt sätta mig ner. Jag går alltså inte omkring och kånkar en massa. Om något barn vill upp i min famn väljer jag att sätta mg ner på marken eller golvet. Men ja, man känner sig lite begränsad av att inte kunna bära. Jag arbetar trots allt på en arbetsplats med väldigt små barn.

Sedan har vi ju alla gånger som jag tvingas böja mig ner. För att städa upp alla leksaker både inne och ute, byta blöjor (vi har 22 blöjbarn), klä på kläder. Listan är lång. Detta går nu när jag inte är så jättestor, även om jag är lite bredbent när jag böjer mig ner. Men om hur länge är magen så stor att det inte går längre?

Det ska bli intressant att se var den vikarierande chefen har skrivit på papret till Försäkringskassan. För att jag ska få havandeskapspening måste hon understryka att hon inte kan omplacera mig och på ett sätt tycker jag att hon nekar mig en omplacering. Eller vad tycker ni?

(Jag är inte med i facket så jag har inte hört med dem.)

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag pratade med min man som varit fackligt aktiv när han jobbade som lärare, och han säger att det tyvärr räknas som att de erbjudit dig omplacering. Inom rimlig arbetstid (alltså inte nattarbete) måste du kunna vara flexibel. (alltså inte vad han eller jag tycker, men vad lagen säger)