onsdag 31 augusti 2011

Bonnier

Jag i telefonen förra veckan:

" Hej jag heter Anna-Bell, jag fick ett erbjudande om att få en bok gratis. Och det fick jag för ett tag sedan. Men som jag förstod det så var det inget bindande och nu har det kommit två böcker till som jag inte vill ha. Hur gör jag nu?"

Tjejen i luren: "Antingen får du skicka tillbaka böckerna eller så får du behålla dem och betala fakturan på 98 kronor."

Jag: Jag tänker inte behålla dem så då får jag väl skicka tillbaka dem. Kan du ordna med frakten?"

T: "Nej det har jag ingen möjlighet till. Den får du betala själv."

Jag: "Men alltså, jag vill inte vara med i någon bokklubb. Jag hörde inte att telefonförsäljaren sa att det skulle skickas fler böcker. Bara att jag skulle få en bok gratis för att ni ville lansera den nya bokklubben Pocketsmart. Jag frågade noga."

T: "Alla säljare har samma papper att gå efter. Du får ett mejl varje månad och där måste du klicka i att du inte vill ha månadens böcker hemskickade."

Jag: "Jag har inte sett något melj."

T: "Det har gått ut ett här ser det ut som och du har förbundit dig till bokklubben i ett halvår."

Här har jag lackat en del. Jag vill inte ha någon bok! Inte några alls förrutom den jag skulle få gratis. Jag vill inte vara beroende av att klicka i rätt ruta varje månad för att slippa deras bokpaket. Jag låter arg och härmar henne omoget i slutet, "alla säljare har samma papper." Jag lägger på och är förbannad. Tittar på två pocketböcker på köksbordet. Böcker jag inte vill ha.

I början av denna vecka ringer jag upp igen. Då jag hör att det är samma röst som gången innan kastar jag på luren i hennes öra. Jag ringer upp direkt igen och denna gång är det en annan person som svarar.

Jag: "Hej jag heter Anna-Bell, jag fick ett erbjudande om att få en bok gratis. Och det fick jag för ett tag sedan. Men som jag förstod det så var det inget bindande och nu har det kommit två böcker till som jag inte vill ha. Hur gör jag nu?"

Killen i luren: "Du kan skicka tillbaka böckerna. Jag skickar en retursedel som du sätter på paketet."

Jag: "Ni betalar frakten?"

K: "Jadå."

Jag: "Men jag vill inte vara med i bokklubben."

K: "Då tar jag bort dig."

Jag: "Så jag behöver inte kolla efter era mejl, jag är inte med i någon bokklubb och du skickar bara den där lappen om returen?"

K: "Precis."

Jag: "Tack så hemskt mycket!"

K: "Det var så lite."

Jag: "Nej det var det faktiskt inte, det var en lättnad. Tack."

Ja jag visst det innan också men jag har ändå reflekterat över det igen.

1. Man kan stöta på olika människor.
2. Man ska inte ge sig.
3. Man ska inte tacka ja till olika erbjudanden.

Inga kommentarer: