torsdag 18 augusti 2011

Tidigt

Jaha, så kronprinsessan och hennes karl ska få barn. Och på tv:n spekuleras det i vad barnet ska heta.

Jag var livrädd i början av mina graviditeter. Vågade inte hoppas fullt ut på att det verkligen skulle fungera, på att det skulle bli ett barn. Jag gjorde extra ultraljud för att kolla om den där inne levde och verkade må bra. Att ta reda på om barnet i magen hade downs ville jag däremot inte för jag hade inte kunnat ta bort det om så var fallet och jag vet att sambons åsikt var av annan sort.

Vad tidigt de talade om, Vickan och Danne. Varför ville de inte suga på karamellen ett tag till, låta graviditeten fortgå och hinna göra "det stora" ultraljudet? Jag tänkte på det för några dagar sedan faktiskt, att de kanske skulle vara ofrivilligt barnlösa. Såg en bild i huvudet där V stod med D i bakgrunden och med gråten i halsen outade det hela. Jag tänkte att frågan om barnlöshet skulle lyftas i ljuset, bli en het debatt. Att V och D slutligen skulle tala om att minsann tänkte adoptera ett barn från ett annat land. Att de skulle gå mot den kungliga strömmen, skita i makten, tronen och hela det kungliga väsendet för att de ville ha barn.

Nu blev det ingen debatt och ingen adoption men det är ju bara att gratulera till graviditeten. Och allt fortsätter som vanligt på slottet, att det är i sängen man gör barn och att det är i mediabruset som barnet ska leva i resten av sitt liv. Med guldsked i mun. Men vad händer om barnet har exempelvis downs? (Hoppas inte så klart.)

I tv diskuterar man namn i vecka tolv. Vad kommer att tas upp i vecka tretton? Vilken barnvagn de ska ha eller vad? Väntar med spänning.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Barnvagn - bugaboo :)

Ja jag fattar verkligen INTE poängen med att outa. Hon ser ju inte ens gravid ut. Annat är det med mig. jag har redan svårt att dölja det fast jag inget hellre vill. kan knappt träffa folk. Men V har ju världens magmuskler som aldrig tänjts ut så hon borde kunnat knipa till v 16-18 iaf.

Jisses vad vi lägger oss i ;)

hellomotti

Anonym sa...

Du låter lite bitter. Vi vet ju ingenting om hur dom har haft det. Annat än att dom har haft en jäkla press att leva upp till. Det har säkert inte varit så himla kul alla gånger, guldsked eller ej.

Bara för att dom säger att barnet beräknas till mars så behöver ju inte det vara sant. Om jag var hon så skulle jag nog lägga på någon månad för att slippa den värsta hetsen från pressen på slutet.

Hon kan ju lika gärna vara i vecka 16 och hunnit göra FVP för allt vi vet.

Anna-Bell sa...

Helomotti: Så klart en bugaboo, med extra allt. Eller kanske någon ny vagnmodell från USA som sedan hela Stockholm (och övriga Landet) vill ha sedan.

Ja vi lägger oss i, men egentligen är jag ju faktisk mer överväldigad över att DU är gravid! Så klart.

Kram