måndag 25 juni 2007

Svårt att sova

Helt plötsligt har det gått upp för mig; Prinsen kan inte somna om han inte samtidigt tuttar på bröstet. Inte bra. Detta gör att jag har blivit ganska låst. Han vill nämligen inte sova varken i bilen eller i vagnen. Nappen vill han inte ha. Det verkar som att han tror att det är en bitring.

Så började jag ett projekt förra veckan. Varje förmiddag vid sovdax lade jag Prinsen i vagnen utanför och rullade och sjöng tills han somnade. Det tog ca en kvart. På kvällarna drog jag ut bröstet efter ett tag så att han skulle somna utan tutten i munnen och många gånger funkade det. Så kom bakslaget här om dagen då han satt och skrek och skrek i vagnen samtidigt som han gnuggade sig i ögonen. Tog upp honom efter 20 minuter och gick och gungade i stället. Han sov bara en gång den dagen istället för två och då endast en timme. Han sov i bilen den dagen också. Förmodligen av ren utmattning. Har introducerat en snuttefilt som tas fram då man ska sova. Hade en nalle också men den kom vi hem utan igår. Nallen liggen förmodligen i något dike eller hemma hos något annat barn.

Så i dag lade jag Prinsen i spjälsängen. Tänkte att det skulle vara bra om han kunde sova där snart. Först lekte han och sedan var det inte så kul där i längre. Han skrek och skrek och till slut klarade jag inte av att höra mer. Jag tog upp honom och ammade för att försäkra mig om att han inte var hungrig. Han somnade vid bröstet och då jag försiktigt lade ner honom i spjälsängen så vaknade han. Ledsen. Tog med mig honom ut i vagnen och rullade och sjöng. Han klättrade omkring och jag var tvungen att sätta på honom selen. Han var ganska nöjd i vagnen, låg och lekte med sina strumpor samtidigt som han gäspade. Efter ca en halvtimme skrek han igen och jag började känna mig gråtfärdig själv. Lade honom på sovplatsen vi har på nerevåningen och ammade honom till sömns. Det hade då gått 1 1/2 timme sedan vi påbörjade läggningen.

Jag vet att det skulle vara bra om Prinsens pappa kunde ta läggningarna men jag klarar inte när Prinsen gråter. Inte när det blir sån där gråt-gråt. Jag vet att man kan buffa men det funkar inte då Prinsen kryper i väg samtidigt. Jag vet att jag skulle kunna köra fem-minuters-metoden men för mig skulle det kännas som att jag struntade i Prinsen, som att han inte är värd att lyssnas på.

Jag skulle helst vilja sluta amma i sommar men jag fattar inte hur det ska kunna gå till. Mitt hjärta blöder då Prinsen tittar på mig med sina stora ögon och skriker sig röd i ansiktet. Jag fixar lite trött-skrik men inte skrik-skriket.

Fattar inte hur jag ska kunna bryta trenden men vet att jag måste. Jag kör på med att dra ut bröstet ur munnen så att inte Prinsen somnar vid bröstet och att försöka få honom att sova i vagnen. Att sluta amma och att få honom att sova i spjälsängen känns mil bort. Jag tänker inte ens försöka innan det funkar att somna i vagnen och att somna utan att amma.

Idag ska jag köpa lugn musik som jag ska lägga till, till våra kvällssovrutiner. Ska vara konsekvent nu. Detta ska funka. Det bara måste funka.

2 kommentarer:

Anna sa...

Du gumman,
Det löser sig! Inga ungar ammar för evigt även om det kan kännas så! Ibland är de ju oroligare och vill amma mer och sen ger det sig.

Mitt tips för att få honom att somna i vagnen (eller spjälisen) är att han ska vara riktigt ärketrött förstås. Och mätt. Amma innan men ta från bröstet innan han somnar. Blir han arg kan du ju trösta med amning igen men inte så han somnar. Bestäm när det ska ske och GE DIG INTE! För varje gång du ger dig så blir ju Prinsen mer tveksam vad du egentligen menar och så tar det ännu längre tid. Han måste ju skrika och kolla eftersom du inte gör som han är van. Du har ju lärt honom att somnar gör man vid bröstet så då blir han ju lite undrande när du vill införa någonting annat.

Om han bara är stoppmätt och riktigt trött så somnar han. Även om man ibland tror att de kan vara vaken ett dygn i sträck! :-)

Kram
A

Anna-Bell sa...

Tack vännen för peppande ord! Kramar till dig!