fredag 15 oktober 2010

Parmiddag

Här om dagen fick jag ett sms av min kompis C. Vi har känt varandra i kanske 12 år och umgås lite sporadiskt. Hon bor med sin kille E här i stan och de har inga barn trots att de är över 30 år. Ja jag är ju inte typen som frågar som ni förstår. Men hon har själv tagit upp det ett flertal gånger och sagt att "Han är sugen, men inte jag. Jag vill kunna gå ut och äta och resa. Jag är inte redo och vet inte om jag vill ha barn." Fine, folk är olika. C och E lever inte så lika sambon och mig. De är väldigt pariga, är nästan jämt tillsammans om de inte jobbar men så är det inte här och har heller aldrig varit. Min sambo jobbar en hel del och ofta är det Prinsen och jag stora delar av kvällar och helger. Det är inget problem för mig för jag gör nästan bara saker som Prinsen kan hänga med på som att träffa kompisar då vi går promenader eller fikar. Vissa gånger är sambon hemma med Prinsen om jag vill träffa en kompis kvällstid och t ex gå på bio eller gå ut och äta. Det varierar förstås hur mycket sambon jobbar och visst ses vi, men det är inte vi, familjen, non stop hela helgerna. Jag förstår att vi kanske är lite annorlunda. Men till saken. C bjöd via sitt sms på middag och jag tackade ja. Hon undrade i sms:et om "vi" ville komma och jag antog att hon menade Prinsen och mig. För så här är det att när jag träffar vissa av mina vänner passar sambon på att göra annat. T ex vara med någon av sina kompisar eller bara vara hemma och ta det piano. Han gillar inte ens alla av mina kompisars partners och tycker ibland inte att han alls har någon lust att sitta på parmiddagar. Sådana middagar har vi med en del vänner där vi funkar ihop alla fyra. Sambon borde bjuda till, det kan man tycka. Ja visst, det kanske han borde. Men nu är det så här det ser ut och alltid har varit och för mig är det inget problem. Förra gången jag fick ett liknande sms av C undrade om jag skulle lämna Prinsen hemma men då sa hon "Nej det är så kul att träffa honom. Ta med honom!" Så det är inte det. Hon vill att alla vuxna ska ses och jag vet att sambon inte har lust med det alls och det är inte för att han ogillar C och E, utan att han vill göra annat. Detta sms kom idag och gjorde mig faktiskt lite stressad:
"Hej! Vad trevligt att ni kommer! Det är så länge sedan vi träffade din man! E ser verkligen fram emot det! Kram /C"

Så vad ska jag göra?

1. Vara ärlig och tacka vänligast från sambons sida men säga som det är att han har häcken full och helst vill ligga på sofflocket när han är ledig. Man kan ju faktiskt inte tvinga vuxna människor.

2. Säga att "Oh no! Sambon tyvärr är upptagen" men att jag kommer och Prinsen också om hon tycker det. Mellanmjölksalternativ liksom.

3. Säga till sambon att han faktiskt får hänga med på en middag. Att man får "offra sig" ibland och att det säkert kommer att bli jättetrevligt.

Ge mig ett råd! Vad hade ni själva gjort?

10 kommentarer:

Linda sa...

3! ;)

Anonym sa...

Svårt!

Har du frågat sambon? Han kanske helt plötsligt har lust? Annars får du väl säga att han inte kan, och det är ju helt sant. Man kan inte tvinga vuxna människor.

Jag tycker att det är roligt att umgås tillsammans med andra och hela min familj, så jag hade nog velat ha med min man, men det är så vi brukar göra. Ni brukar göra på annat sätt och är nöjda med det, och då ska ni fortsätta på ert sätt.

Maria sa...

Svårt tycker jag. Fast jag hade ändå valt 3:an och sagt till sambon att du vill ha med honom. Även om det kanske inte är hans förstahandsval så får man ibland ge efter och som du skriver, det kommer säkert att bli jättetrevligt.

KRAM

Tingeling sa...

Lite knepigt det där. Jag tror jag hade dragit till med en vit lögn om att mannen är bortrest/har bokat killträff/är sjuk eller något sånt.
Jag förstår dilemmat. Vi har lite samma bekymmer faktiskt, men bara när det gäller Vännen och hennes man. Min man vill inte längre träffa dem i par som förrut. Jag skulle kunna tänka mig att göra det, men mannen tycker det skulle kännas skenheligt eftersom han inte gillar hennes man.

Tudorienne sa...

Hur pass osugen är han på att hänga på? Lite får man offra sig, men det viktiga är nog ändå att ni har en plan som familj på hur ni ska spendera er tid. Jag tycker bara mest att det låter roligast att gå tillsammans hela familjen.

Anonym sa...

Nr 2 tycker jag! Vi jobbar mkt här också, och när vi båda är lediga en kväll vi vill helst vara med varandra. Låt sambon jobba över den kvällen och så har ni en myskväll på tumanhand kvällen efter!

Paprika sa...

Jag hade propsat på att han skulle hänga med.

Anonym sa...

3 tycker jag helt klart. Du skriver ju själv att ni nog är ovanliga på det sätt ni lever. Kanske du ska vara tydligare i sådana här situationer, det är ju ganska lätt att missförstå varandra via SMS. Kanske ska du redan i ditt första svar säga att "jag och prinsen kommer gärna, men sambon är upptagen". Så uppstår inga frågetecken liksom.

Men i detta fall när missförståndet redan är ett faktum skulle jag välja alternativ nr 3!

jennica sa...

Alternativ tre, faktiskt. Jag tycker absolut inte att man måste göra allt tillsammans, men jag tycker också att det är självklart att ibland "bjuda till" och hänga på...vem vet, det kanske blir trevligare än vad din sambo någonsin kunnat ana!

Tisalen sa...

Vit lögn eller tvingat med honom ;)