måndag 10 oktober 2011

Öppna förskolan

Öppna förskolan idag med både Prinsen och Gittan. Jag stod och plockade åt mig lite fika när Prinsen kom emot mig. Han grät och var helt förkrossad. Efter att ha lugnat honom lite fick jag veta att det var två andra barn (flickor fem år) som hade sagt att han inte fick vara med och leka. "Du får inte vara med för det får bara tjejer." Så hade den ena slagit på honom (men det fick jag veta först hemma tyvärr.)Den ena pappan kom fram till mig och sa att han hade talat med sin dotter. Den andra pappan såg jag inte till alls. Jag tog Prinsen i handen och stolpade in till målarrummet där flickorna var. Tyvärr visste jag då bara om den ena och jag gick fram till henne. "Lisa är det du som har gjort något dumt så att Prinsen blev ledsen? Vad hände?" Hon bara tittade på mig och sa att "Bara tjejer fick vara med!" "Man kan leka allihop" sa jag "både killar och tjejer. Sedan lämnade vi målarrummet, Prinsen och jag.

Reflektioner:

- Folk glor när man säger till andras barn.
- Det är omöjligt att hinna se allt, men jag hoppas att även den andra tjejen fick veta att man kan leka över könen.
- Jag blir en lejonmamma när andra barn är taskiga mot mitt barn.

1 kommentar:

Turbolina sa...

Bra rutet av bästa lejonmamman! Men visst är det svårt att i efterhand lösa konflikter man inte rikigt kunnat följa. Jättesvårt med mina små redan nu och jag antar att det inte kommer att bli lättare framöver...