fredag 28 oktober 2011

Samsovning

Gittan sover i vår säng. Hon är van vid att det är så. Om jag lägger Gittan i sin säng skriker hon och försöker ta sig upp. Hon vill ligga nära mig, gärna under mitt täcke. Så tuttar hon och tar sedan nappen och sover.

I natt vaknade jag och märkte att Prinsen låg på sambons plats i sängen. (Sambon låg på Prinsens sovplats). Då såg jag att Prinsen hade sitt ena ben över Gittans bröst. Jag blev klarvaken direkt, puttade raskt bort benet och insåg att Gittan inte hade märkt något. (För visst hade hon i så fall rört sig eller sagt något? Och hon sov).

Idag pratade jag med en kompis, som också har en bebis, om det. Hon drog en hemsk story om hennes sambos jobbarkompis och sa att hon aldrig skulle våga samsova. "För det kan ju vara så att man lägger sig på barnet och inte märker det".

När hon säger det så får jag stora skälvan. Speciellt med tanke på att Prinsens ben var på Gittan i natt. Men. De brukar inte sova bredvid varandra och jag ska se till att det inte blir så mer heller. På länge.

Vi har samsovit med Prinsen också, men nu får jag tankar om att någon skulle kunna lägga sig på Gittan. Fy vad fruktansvärt!

Så vad ska jag göra?

A. Fortsätta låta Gittan sova i vår säng. Hon och vi är ju vana vid att det är så.

B. Lägga över Gittan i egen säng när hon har somnat. För att vara på den säkra sidan.

3 kommentarer:

Jenny sa...

Fortsätta samsova, men inte låta barnen sova bredvid varandra förrän Gittan är lite större, skulle jag säga. Eller i alla fall låta en kudde ligga mellan barnen.

Vi samsover fortfarande med vår 1,5-åring - det är ju hur mysigt som helst. Och nu har han börjat på dagis och det känns än viktigare att ge honom den tryggheten om han vill ha den.

Fast vi har faktiskt satt en spjälsäng utan långsida bredvid vår säng, och så alternerar han mellan att ligga för sig själv och att rulla över till oss. På så sätt kan man sova med ett barn på varje sida också utan att någon ramlar ur sängen. Kanske en idé?

Anna-Bell sa...

Jenny: Jag har hört att vissa tar bort en sida av spjälsängen som också du säger. Kanske ska testa det. Och nej, Prinsen och Gittan ska inte få sova bredvid varandra igen. Det var heller inte meningen att de skulle få det denna gång. Men nätterna hos oss kan vara lite huller om buller. För sambon och Prinsen hoppar ibland runt och byter sängar...;)Mysigt att du har din lille hos dig. Kan bara hålla med dig, det är ju så gosigt!

Kattmamman sa...

Gittan är ju så stor nu att hon kan protestera om hon skulle bli klämd. Jag skulle inte ens oroa mig om de sov på varandra.