onsdag 30 maj 2007

Kåvepenin är inte poppis

Prinsen är sjuk och det är jobbigt. Han har öroninflammation och måste äta penicillin. Han ska ta kåvepenin två gånger om dagen i fem dagar och han hatar det. Förstår honom. Det smakar asäckligt och det blir en kamp. Han gråter och jag med. Vet inte hur jag ska göra. Det går inte att ge penicillin då bebisen kniper igen munnen, vrider bort huvudet och vevar med armarna. Håller jag i honom känns det som ett övergrepp eftersom han avskyr det. Prinsen vet ju inte att mamma tvångshåller i och plågar i den otäcka vätskan för att han är knallröd i båda öronen. Sedan spottar Prinsen, ryser och nästan kräks. Och jag gråter igen. För att Prinsen mår dåligt. För att jag är en blödig mamma.


Idag blandade jag i halva dosen i gröten tillsammans med katrinplommonpuré. Det gick bra. Resten av dosen fick jag in i munnen med hjälp av en spruta. "Skönt" tänkte jag. "Ännu en gång avklarad". Så efter en kvart hostade Prinsen tills han började kaskadkräkas. Han har en otäck slemhosta och är snuvig. Upp med allt. All gröt och all medicin hamnade i en blöt pöl i sängen.

Har ringt till sjukvårdrådgivningen (för femtielfte gången) och frågat om jag bör ge Prinsen en ny dos. Hon tyckte det med sa också att han bör få en annan medicin eftersom han ogillar denna så mycket. Läkaren som vi var hos igår skulle ringa upp. Hoppas på en god och effektiv medicin. Kanske som smakar banan eller mango. Det skulle nog falla Prinsen i smaken.

4 kommentarer:

Anna sa...

Jag läste att man kan blanda medicin i söt sylt så går den lättare ner. Hellre lite socker än en massa bråk tycker jag :-)

Hoppas att inte Prinsen är ett öronbarn. Vi har låtit pneumokock-vaccinera Emmy. Det ska visst ta bort många av öroninflammationerna (men vi gjorde det för att jag är rädd för hjärnhinneinflammation förstås).

Ni har det jobbigt just nu, kram kram kram!!!!

PS Jag ska få låna en telefon av en god vän, så snart blir det fler sms igen!!!

Anna-Bell sa...

Fy hjärnhinneinflammation!!Har inte ens hört talas om det där vaccinet. Är det något utöver det vanliga? Ska man behöva nojja över det oxå? Orkar inte mer oro...

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Kramar!

Usch vad jobbigt!

Jag har ännu så länge sluppit ge Lillkatten medicin.

Men katterna (de med fyra ben och svans) har jag gett medicin några gånger och bara det gör ont i hjärtat. Fattar inte hur jag ska klara av att ge tvåbeningen det.

Tre Gringos sa...

Stackars liten.