söndag 7 december 2008

Beställa?!

"Ska du inte beställa en liten flicka snart?"

Min kollega T tittar på mig där jag sitter i soffan på jobbet med lilla Saga i knät. T har sett hur jag har gullat med ettåringen och väntar nu på svar.

"Beställa och beställa, jag ska få ett embryo på måndag om man nu kan kalla det för att beställa. Har du hört talas om IVF? Du kanske säger provrörsbefruktning? Jag hoppas så himla mycket på att det ska bli ett syskon till min son den här gången. Vet du förresten hur det känns att längta efter att barn? Det kan vara vidrigt jobbigt. Innan Prinsen kom var jag av banan, det har jag förstått nu efteråt. Det tog något enormt på krafterna att inte veta om jag skulle få bli mamma, det jag önskade mest här i livet. Nu är det inte på samma vis. Jag har min underbara men jag kan bli lite ledsen när jag tänker på att han kanske inte får något syskon, för inte vet jag om det fungerar med ännu en behandling. Och du förresten, inte skulle jag önska mig en flicka hellre än en pojke. Att vara mamma till en liten kille är underbart. Jag skulle minst lika gärna ha en son till som att bli mamma till en flicka. Om man nu skulle kunna beställa så lägger jag in en order på ett barn med leverans augusti. Men eftersom det inte går så håller jag till godo med att be böner, hålla tummarna och önska. För jag önskar verkligen att detta ska gå vägen, åh vad jag önskar. "

Nej jag sa inte så. "Det tror jag inte, inte nu." Det var så jag sa.

4 kommentarer:

Signora sa...

Uhh.... Känner igen det där. Så svarar jag också. "Inte just nu."
Men augusti är nog en bra månad för leverens! :-)

Anonym sa...

Nä, man säger inte alltid det man tänker. Och kanske inte bara för att man inte har lust att blotta sig för vem som helst. Min upplevelse är att den som frågat oftast inte kan ta emot sanningen. De försöker skämta bort det eller komma med så kallade goda råd, precis det man inte behöver.

Anonym sa...

Jag kan inte stoppa tårarna..

Tudorienne sa...

Vad är det med folk?