torsdag 18 december 2008

När tjuvtesta?

Timmarna sniglar sig fram och jag väntar på blod. I vissa bloggar kan man läsa:
"Jag testade positivt samma dag jag kom från kliniken." Typ. Själv undrar jag när det verkligen är tillförlitligt. Inte mitt på dagen dag 11 va? Säg att det inte går att lita på ett sådant tjuvtest! Att det bara är töntigt att kissa i en mugg från IKEA när man insett att det finns ett extratest i skåpet längst in. Att det bara är dumt att utsätta sig för ett negativt test när man ändå inte kan lita på det, då man inte ens använt morgonurin och hållts på halster i minst X antal dagar. Eller?

Ps. Nu är jag ännu mer inställd på minus.

9 kommentarer:

Signora sa...

Jag hade precis samma funderingar som du och skrev just till M i samma ämne, om att jag testat plus på kvällen dag 11 (måste titta efter i min egen blogg för säkerthets skull, så att det verkligen var dag 11, men jag är ganska säker). Då räknade jag ET som dag 1. Det innebar att det var 13 dagar från äp, vilket ju innebär befruktning. Testet kunde tas 3 el 4 dagar innan bim, men tillförlitligheten sjönk procentuellt ju tidigare man testar. Är det ett plus är det dock ett plus, är det ett minus får man ett nytt försök några dagar senare.
Men bara du vet vad du mår bäst av, tjuvtesta eller inte tjuvtesta, det är frågan. ;-)

Jag håller mina tummar hårt, hårt ialla fall!
Kram!

Anonym sa...

Ruvardag 11 är ju i själva verket några dagar till efter "ägglossning" och kan ett gravtest visa pos några dagar innan väntad mens så är det väl fritt fram att testa.

Jag tjuvtestade på ruvardag 10 eller 11 och det visade tydligt om än lite svagt att det var pos.

Lycka till och här hålls en tumme!

Fertilitetsturist sa...

Det värsta med ett alltför tidigt plus är ju att det fortfarande KAN vara orsakat av ägglossningssprutan... Den brukar oftast ha gått ur kroppen dag 11 men jag tror att det står i bruksanvisningen att gravtest kan ge falskt positivt i upp till 14 dagar efter sprutan har tagits. Nu är ju det för det mesta ett ganska stort antal dagar före ET... Men ändå...
Lycka till!!!!!

Anna-Bell sa...

Signora: Ja tjutestar man och det blir ett negativt svar som inte är tillförlitligt är det ju liksom som att inte testa alls. Tack för tummar!

Karonesse: Men testade du med morgonurin eller inte? Det gör skillnad i ett tidig skede.

Fertilitetsturist: Jag har inte tagit någon ägglossningsspruta eftersom jag gör ett FET. Det enda jag tar är proggisar. Lycka till själv!

MochM sa...

Oj vad jag hållt mina tummar för dig idag! :o)
Kram m.

Anna-Bell sa...

MochM: Tack snälla för dina tummar! Du vet att du har mina! Kram

Anonym sa...

Gjorde du det? Eller väntar du till imorgon? Du har mina tummar! Stenhårt hållda!

Uniflora sa...

Jag har tänkt på dig idag och hoppats hoppats. Jag är så glad att det inte kommit blod.

Kram

Anonym sa...

Jag testade med både och, ett test kommer sällan ensamt...

Och det var efter ett färskförsök.