fredag 8 juni 2012

37

Inom en väldigt snar framtid fyller jag år. Jag blickar tillbaka hur livet var under en del tidigare födelsedagar.

7: Jag hade ärvda kläder och stor glugg där framtänderna hade suttit. Syrran var tonåring och lyssnade på punk, hade kläder med nitar och kedjor och kokade sockervatten till håret på morgonen. Pappa hade dragit för sex år sedan och mamma träffat Ingemar, som hon fortfarande hänger ihop med. Jag skulle börja ettan och var en blyg tjej som grät mycket, när andra barn var dumma, för att jag inte vågade säga till.

17: Jag var tillsammans med min första riktiga kärlek. Han var en lyssnare av stora mått och tur var väl det för i denna veva fick jag ätstörningar. Jag vägde 53 kilo och hatade mig själv, tyckte att jag var fet och ful, att rumpan och låren var äckliga. M, killen jag var ihop med, talade om hur fin jag var och till slut blev jag frisk efter en kamp med många jobbiga tankar. (Jag kommer alltid att vara tacksam i hjärtat gentemot M som fanns vid min sida.)Jag bodde hemma hos mamma och Ingemar men sov ofta hos M och hans familj. Vi hade sex på samma våning som M:s familj sov på, och fattade nog inte att föräldrarna förmodligen hörde. Vi pratade om oss, om livet, om framtiden. Sedan gjorde vi slut efter 1 1/2 år. Jag minns faktiskt inte varför.

27: Jag hade träffat Sambon några år tidigare och vi bodde i en minimal etta med kokvrå innanför tullarna, i Stockholm. Han hade redan då eget företag och jag körde racet i krogsvängen. Jag längtade efter barn, medan han tyckte det kunde vänta. Vi tog dagen som den kom under helgerna, tränade en massa, var flitiga restaurangbesökare och åt frukost på café.

37: Jag bor i en villa tillsammans med Sambon och våra två barn. Vi har det bra, men ibland vill jag lägga ut karln på Blocket. Jag tror däremot att alla som har varit tillsammans länge hamnar i svackor. Sambon har humor (lite väl svart dock ibland) och är lite oväntad. Jag tror att det är en av anledningarna till varför jag älskar honom och att det faktiskt ännu håller.

47: Det känns nästan läskigt att tänka så långt på framtiden, men jag gör det ändå. Drömmer och gissar. Jag tror att jag ännu lever med Sambon, att vi har haft en fetsvacka men kommit igenom det och gift oss. Att Prinsen är en social femtonåring som älskar att åka moppe, en som han har trimmat i smyg, och att han har kysst sin första tjej, (eller kanske kille?)Gittan är en aktiv elvaåring som har fastnat för ridning, så Sambon hänger i stallet en massa eftersom jag är allergisk. Jag arbetar kvar på förskola men har ett ben även i en annan bransch, något kreativt som har med skrivande eller skapande att göra. Vi har bytt bostad eftersom vi inte kunde nöja oss med det hus vi har idag. Vi hade en bra möjlighet att flytta till ett större och nyare hus, och då vi hade råd tog vi chansen. Vi har börjat resa allt mer då barnen är större. Annars har vi inte så många gemensamma aktiviteter, Sambon och jag, vilket både oroar mig och känns rätt skönt.

Inga kommentarer: