fredag 20 april 2007

Det kom ett kort från en gammal vän

Ja jag tror det i alla fall. Det var i julas som kortet ramlade ner i brevlådan. Ett helt vanligt kort med någon tomte på. Där stod: "God jul och gott nytt år önskar Carla, David och Saga" Det var adresserat till familjen Anna-Bell och så mitt efternamn.

Carla. Jag vet bara en sådan. Min gamla kompis Carla.Den tjej som jag hängde med jämt under tonårstiden. Hon som hade ett eget rum ute i familjens garage. Där satt vi och pratade om viktiga saker som drömmar, kärlek och livet självt. Där brukade jag sova över. De bodde i en enplansvilla. Där solade vi på det plana stekheta taket, blev berusade första gången efter att ha besökt den uppbyggda baren som fanns i vardagsrummet. Där ringde vi till Heta Linjen och fnissade, såg skräckfilmer, åt makaroner med ketchup då det var föräldrafritt och pussades med killar.

Carla. Jag har tänkt på henne. Många gånger. Ofta. Hur gick det för henne?

Vi var 17 år och hon träffade en kille som var fyra år äldre. Hon började umgås allt mer med honom och liksom glömde bort vår vänskap. Efter en tid fick jag höra på omvägar att hon var gravid. Jag blev besviken. Hade önskat att hon hade berättat själv. Vi som hade delat allt.

Barnet föddes och det blev en flicka som fick heta Saga. Vi träffades men det blev aldrig samma sak mer. Jag började jobba i stan, pendlade, fick egna pengar, shoppade och gick ut en del på krogen. Carla blev ensamstående mamma för förhållandet sprack. Vi var i olika faser i livet och på något sätt kunde vi inte mötas.

Julkortet. Jag undrar om det är från henne. Det bara måste vara så. Det stod bara deras namn. Inget mer. Inget "Carla, din gamla kompis" eller "Det skulle vara kul om vi kunde höras". Så vad ville hon med ett julkort? Visa att hon har tänkt på mig så som jag tänkt på henne? Att jag ska höra av mig?

Jag tror att det blir så. Att jag hör av mig. Jag är alleles för nyfiken för att låta bli. Det skulle vara spännande att få höra vad som har hänt henne de senaste 15 åren, prata gamla minnen och se vilken person hon har blivit som vuxen. Jo jag tror det får bli så. Bara ett par rader på ett kort med min mejladress och telefonnummer. Kanske var det så hon tänkte då hon skickade julkortet.

Inga kommentarer: