onsdag 25 april 2007

Hur låter en snigel?!

I morse satt jag och tittade i en pekbok tillsammans med Prinsen. På varje sida var det en färgglad bild på ett djur och ovanför stod det vilket djur det var.

"En ko" sa jag. "Muuu!" Jag försökte att låta så trovärdig som möjligt.
"En get. Bääähh!" "En kanin" sa jag och rynkade näsan och fnös.
"En höna. Ka,ka,kaaa". Så en gås. Hur sjutton låter en gås? Sedan en kalkon,en kanariefågel och en anka. Måste man vara fågelskådare för att lyckas med lätena eller kan man låta typ likadant på alla fåglar? Så de bästa: "En snigel!" Följt av en fjäril och en nyckelpiga. Tystare djur får man ju leta efter. Har fortfarande inte kommit på något läte för snigeln, fjärilen och nyckelpigan som jag kan göra nästa gång vi läser boken om alla djur.

2 kommentarer:

Anna sa...

Kanske snigeln låter Sluuuurp Sluuuurp när den hasar fram...?

:-D

Saring sa...

Skulle precis skriva det som Anna föreslog. Slurp.. Hemma hos oss är vi så oerhört makabra att vi säger att kaninen låter Iiiiiih!! Ih! Ih! För det gör de, när de exempelvis blir tillfångatagna av en katt, vilket jag upplevt. Höjden av makaber vuxenhumor men det är sååå roligt. "vad säger kaninen, Alma?" "Ih! IH!"

hehe. Dagisfröknar, bereden eder..