tisdag 24 april 2007

Längtan efter ett barn och lyckan som infunnits

Kollade i några gamla böcker som jag skrev i då vi var i barnlöshetsträsket. Minns den hemska klumpen i magen, den svarta dimman och stressen som fanns. Minns hur jag gång på gång försökte hålla skenet uppe, parera alla klumpiga kommentarer och hela tiden sträva framåt trots misslyckanden och bakslag. På något sätt kan jag undra hur jag orkade men jag vet redan svaret. Det fanns inget annat alternativ. Längtan efter ett barn kan vara så stark att ingenting annat spelar någon roll, så stark att man kan gå genom eld och vatten för att nå resultatet. Därför orkar man.

Läser att många småbarnsföräldrar separerar innan barnet fyllt två år. Kan förstå att det kanske kan bli så med sömnbrist och allt annat som kan komma då man har ett litet barn. Själv kan jag inte hålla med om att det är jobbigt att ha en bebis. Inte när man har andra referenser gällande jobbigt. Att inte ha ett barn kan vara så mycket mer jobbigt. Det kan vara överjävligt.

Själv kan jag inte tänka mig att vi skulle släppa varandra nu, sambon och jag. Efter år då vi kämpat ihop med psykisk påfrestan, sprutor i magen, nedgångar och ett samliv som inte alltid funnits. Skulle vi göra slut nu när vi nått resultatet? Nu när vi äntligen fått vår efterlängtade prins. Skulle inte tro det. Nu när den svarta dimman är borta och solen lyser stark. Gå skilda vägar? Aldrig! Vi måste hålla ihop. Jag vill hålla ihop. Vi har fått ett barn och jag är lycklig. Jättelycklig!

6 kommentarer:

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Åhh vad bra skrivet!

Och precis på orden vad jag också känner.

Aldrig att jag tyckt att något varit jobbigt med att vara förälder. (Fast det är klart, när trotsåldern kommer kanske det blir lite jobbigare)

Solkatten sa...

Vet du, jag har faktiskt känt (och känner kanske fortfarande lite så) en oro för att jag och maken inte ska orka hålla ihop när vi väl nått målet. Särskilt laddat kändes det att gifta sig med vetskapen om "statistiken", för tänk om! Men samtidigt känns det som om relationen kan stå emot precis allt, efter helvetesåren som varit. Jo, vi ska bannemig bli en solskenshistoria vi också! ;-)

Anonym sa...

Hej Solkatten och Kattmamman!

Kul att ni har tittat in här hos mig! Välkomna ska ni vara!

Anna-Bell

Tingeling sa...

Fint skrivet! Hoppingivande och härligt!
Önskar att jag en dag (snart!) står där ni står idag!

Anna-Bell sa...

Tingeling! Tack för fin kommentar. Jag hoppas så att ni snart får er efterlängtade. Håller tummarna jämt för alla längtanssystrar.
Anna-Bell

Anna sa...

Klockrent formulerat!
Att vara förälder är krävande men JOBBIGT är det banne mig inte.