tisdag 10 april 2007

Äta och sova

På bordet framför mig ligger böcker. De heter "Barnmatsboken", "Somna utan gråt" och "Annas och Hugos barnmatsbok". Japp. Vi håller på att styra upp det här med mat och sömn.

Maten nu:

Prinsen är inte så himla glad i barnmaten. Visst funkar vissa saker, men han äter någon matsked, max två, och är sedan nöjd. Han vill amma. Att tutta är det bästa tycker han. Jag kan tänka mig att amma på ett tag. I några månader till. Men jag vill ändå att han ska få i sig mer mat är han får nu. Har lite dåligt samvete för att jag inte har lagat så mycket egen mat. Vet inte varför. Jag har liksom bara inte kommit igång. Pratade om det på BVC. Då sa hon bara "Varför har du dåligt samvete?! Det ska du inte ha!" (Hon har bergis gått en kurs där de lärt sig att man inte ska ge mammor dåligt samvete). "Men jag själv gillar inte att äta halvfabrikatmat. Alltså vill jag att min son också ska få äta hemlagat. Jag har bara inte kommit igång och där av det dåliga samvetet" svarade jag.

Sömnen nu:

Amma+ligga i mammas och pappas säng=sömn för Prinsen. Jag ammar och sedan stoppar jag in nappen. Sedan sover han oroligt och jag måste ila in många gånger under kvällen för att amma igen eller stoppa in nappen. Under natten är det också amma som gäller. Så nu har jag lånat grannens bok om hur man gör för att somna utan gråt. Det där med att skrika i fem minuter är inget för mig. Skulle inte klara av att låta Prinsen gallskrika och låta honom undra varför inte jag kommer och tröstar. Det finns inte. I denna bok finns ett sovschema som man ska använda sig av. Det ska ge en bild av hur sömnen verkligen ser ut. Sedan ska man gå vidare med det hela. Mitt mål är att Prinsen ska sova flera timmar i ett sträck. Kanske gör en bättre sömn med mindre amning under natten att Prinsen äter mer mat på dagen? Anar att det kan vara så.

Fortsättning följer.

1 kommentar:

Anna sa...

Japp, jag tror precis som du, sömn och mat kan hamna i goda eller dåliga cirklar:
Mera sömn på natten = mindre mat på natten = mer ork på dagen = hungrigare på dagen = äter mer på dagen = sover bättre på natten osv...
Det märktes jättetydligt på Emmy när vi hade kört vår Anna-Wahlgren-Light du vet.

Vad huslig du är som vill göra egen puré. Jag ljuger för BVC-tanten när hon frågar... för sist jag sa att jag inte kommit igång eftersom min mixer var så dålig, så sa hon att det var den sämsta ursäkt hon hört hittills...
:-I
Ursäkt... jag som trodde att man fick välja själv...

:-)

Kram gumman!