fredag 27 mars 2009

Två

Ja jag har fått en hang up på att sätta in två embryon vid nästa försök. Inför det senaste försöket sa läkaren att det var otänkbart för att vi har goda chanser. Vi hade 42 % chans att lyckas och att sätta in två hade bara ökar graviditetschansen med 6 %, fråga mig inte hur de gör sina uträkningar. Själv tänker jag att det borde vara större chans om det finns två där inne, det är ju liksom dubbelt så många och jag tycker att det känns onödigt att frysa in embryon som ändå inte klarar upptiningen. Då kan man väl lika gärna få tillbaka dem, eller? Och om det inte skulle vara större graviditetschans när man sätter in två, varför erbjudas då vissa det som exempelvis har gjort många behandlingar utan resultat?

I det ena andetaget pratade läkaren jag pratade med på Linné om att det inte alls är större chans att man blir gravid med två, att det är en myt och i andra andetaget att det är stor risk (ja de säger risk) för ketchupeffekt och att det blir två. Han pratade om ökad risk för cp-skador och vet ni, att jag fick mest känslan av att de är livrädda att få socialstyrelsen på sig om de har för många par som får tillbaka två embryon istället för ett.

Sambon vill inte ha tvillingar säger han. Men jag känner bara att om två skulle dyka upp är det bara att säga "Hej och välkomna!" och han skulle absolut tycka att det var jättebra i så fall, det tror jag verkligen. Känns egentligen onödigt från min sida sett att ens skriva om det här. För det kanske inte blir något till barn alls och att tänka på två när vi nekas det hela tiden är som att ta vatten över huvudet och önska för mycket.

Idag ringer alltså en annan läkare från Linné till mig. Det ska bli intressant att höra vad han har att säga. Förmodligen inget som jag inte redan vet.

2 kommentarer:

MochM sa...

Ja vi ställdes ju inför det beslutet vid får senaste återföring. Ett eller två.
Lite större chans att lyckas, lite större risk för tvillingar. Men det är ju bara härligt, tyckte vi. Men tänk på konsekvenserna av det, menade läkaren. Om ett av fostren dör drar det den andre med sig, sjukskrivning tidigt i graviditeten, risk för fosterskador osv.
Men... man känner ju också en massa välmående tvillingar.
Vi valde till sist ett, mest på grund av att min ena äggledare var svullen. Kändes dumt att chansa bort ett extra embryo på dåliga förutsättningar. Nu gick det ju bra ändå. Men hade förutsättningarna varit dom bästa hade vi valt att sätta tillbaka två, så jag förstår din hang-up.
Hoppas det går bra idag!
Kram m.

Signora sa...

Vi valde, och fick, tillbaka två. Men jag bor inte i Sverige och här är det annorlunda syn på sjukvårdssystem och fritt val i det här sammanhanget.
Beträffande ökade risker berättade min läkare att det gäller för förstagångsgravida eller om man haft speciella komplikationer vid första graviditeten. Beträffande att ett dött embryo kan dra med sig det andra: Det handlar alltså om de fall där de båda fäster och börjar utveckla sig, den ena sedan slutar och livmodern stöter ut (viss del av) slemhinnan. Om det levande embryot sitter under det som stöts ut kan man förlora även det. Men den risken är tydligen minimal.
I landet där jag bor är statistiken av någon underlig anledning betydligt bättre för om man får två tillbaka istället för ett.
Min högst personliga gissning är att det handlar om politik och pengar. Ja, för en tvillinggraviditet är dyrare än en enlingsgraviditet. I Sverige är det statligt finansierat, i andra delar av Europa har man en sjukförsäkring som står för kostnaderna. Det utgör en ENORM skillnad på sjukvårdskvaliteten.
Alltså; Jag hade, liksom du, pushat stenhårt för att få tillbaka två.

Kram!!