onsdag 7 oktober 2009

Uppmjukad

I dag på lunchrasten stack jag till massören. Hon knådade mig och vänstar sidan av ryggen var spänd som attan. "Det är som en hård bulle här. Jag förstår att du har spänningshuvudvärk av detta" sa hon och borrade ner sina fingrar så att det ilade i hela kroppen. Efter behandlingen var jag lättad. Jag kände mig dåsig och lugn. Nästa vecka ska jag på ännu en omgång.

Jag hämtade Prinsen från dagmamman i dag, vi turas om sambon och jag. Solen sken och vi tog god tid på oss. Länge plockade vi kastanjer som nu ligger i en stor vid vas på köksbordet. Vi handlade mat, gick och småpratade. Kände mig så himla lung ännu.

Kom hem och åt en pastasallad med fetaost och soltorkade tomater. Vi middagen kollade sambon på mig. "När är de där kromosomtesterna klara? Prinsen är tre nu, jag vill inte att det ska var åtta år mellan. Så är jag så trött på detta, jag vill bara lägga det bakom mig. Men jag vet att du kan köra på länge." Ja Prinsen är tre och hade jag kunnat så hade jag lagt in en order för ett tag sedan, så att det kunde vara tre år mellan barnen. Så perfekt! Ja testerna är det nu sex veckor sedan vi tog och det kan ta tid med svaren, det sa Doktor L. Jag är också trött på att vara i denna IVF-karusell men ja, det stämmer att jag kan köra på längre men det är en diskussion som inte kan tas upp för då blir vi osams. "Jag hoppas att testernas svar kommer snart så att vi kan påbörja behandling om kanske en månad eller något." Typ så sa jag. Men inom mig kom ledsamheten igen. Och stressen, inte bara över att befinna mig i detta läge, utan över att vi inte är överens.

6 kommentarer:

Paprika sa...

Fina Anna-Bell. Har läst ikapp och känner att jag skulle vilja ge dig en stor, fet kram. Det kanske blir tillfälle till det snart?

KRAM

tisalen sa...

När man inte är överens som så stora livsting känns det tungt hur bar man än har det...

Kram

Maja Gräddnos sa...

Vännen, har tänkt på dig och er. Tror du inte att det skulle vara bra att gå till familjerådgivningen? Småbarnsåren är inte lätta som de är och klyftor är svåra när de väl börjat växa. Du vet ju att jag vet vad jag pratar om...
KRAMAR

Mikaela de Ville sa...

Vad jobbigt att ni inte står riktigt på samma ruta gällande IVF:en. Det kanske bara är en tillfällig svacka hos sambon?
Sköt om dig, njut av att vara massageuppmjukad och ha en fin helg!

Alice sa...

Vad tråkigt och jobbigt att ni inte är enade. Hoppas att det blir bättre snart! Vad gäller det här med stress och känslor som svämmar över okontrollerat så tror jag att man blir mer känslig än vanligt när man är ofrivilligt barnlös och av den här galna IVF cirkusen. Det är ju faktiskt en sorts livskris man befinner sig i! Det kan inte förväntas av en att man alltid kan kontrollera sina känslor i en sådan situation. Det tär mycket på en att vara ofrivilligt barnlös och behandlingarna tär också mycket. Du har dessutom en liten son vilket gör att du är ännu mera uttröttad. Då är det inte konstigt ifall man inte kan hålla tillbaka sina känslor i alla lägen. Jag tycker att du är stark som kämpar på! Kram!

Anonym sa...

Jag har en son på 2 1/2 år. Gjorde ett FET i augusti som visade ett plus på stickan i september. Total lycka! Några veckor till gick i detta lyckorus och sen började jag småblöda. Bröt ihop direkt förstod vart det barkade hän. Mycket riktigt: det blev ett missfall. Vilken jävla berg och dalbana.Men nu är blödningen över, vi har förlikat oss med tanken och det är bara att kavla upp ärmarna och försöka igen. Två embryon finns kvar i frysen, som vårt hopp nu står till. Kan känna igen mig i din och din sambos relation till detta med IVF: jag är liksom du mer inne i den här svängen än vad min sambo är. Han är egentligen helt nöjd med ett barn. Så brukar han säga iallafall. Jag är också jättenöjd och lycklig med vår son, men längtan efter fler barn är så stark hos mig. Det är sköt och veta att man inte är ensam,känner mig så ensam i detta ibland.Kram!