onsdag 10 mars 2010

Hjälp till med studie!

Läste en artikel i Aftonbladet här om dagen. (Är lite kass på att länka så det blir ingen länk tyvärr.) Där stod det att det gjorts en ny studie som tyder på att pojkar som blivit till via ICSI för att pappan har risiga spermier (som i vårt fall) löper risk att ärva svårigheten att få barn. Jag vet hur jäkligt det kan vara att inte få barn när man vill. Jag vill min sons bästa. Så klart kan jag inte göra något för att påverka detta. Så klart hade jag velat göra ICSI i fall jag läst det här redan då. Men ändå blir jag lite oroad. Men jag försöker att tänka att den dagen Prinsen vill ha barn (om han vill det) har tekniken gått framåt ytterligare förhoppningsvis. Och det är ju inte ens säkert att han ärvt sin fars mindre bra simmare, hoppas inte. Forskningen gjordes i London på 200 barn i sexårsåldern genom att mäta deras fingrar, för fingerlängden anses säga något om spermieproduktionen. I artikeln kan man läsa deta: "Män vars pekfinger är lika långt som ringfingret har ofta färre spermier. Mer fertila män har oftare ett längre pekfinger." Ok, är man singeltjej och vill ha barn bör man alltså kolla detta på krogen. Men det jag nu vill veta är:

- Hur ser det ut på era män? Stämmer det överens med det som står i artikeln?

Snälla, hjälp till med denna lilla hemmastudie!

6 kommentarer:

MDB sa...

Tycker ärligt talat att det låter lite galet, men frågade maken (som alltså har ett lågt antal simmare) och han hade faktiskt lika långa pekfingar och ringfingrar.

Är ju inte kul att höra när man som jag sitter och ruvar på ett embryo som blivit till via ICSI...

Anonym sa...

Jag fick den frågan i ett diskussionsforum en gång, om jag har tänkt på att mina barn kan ärva mina fertilitetsproblem. I mitt fall handlar det om en äggledare som har skadats vid en operation + min ålder, så jag ser inte att risken skulle vara större för mitt än för andra barn. Men om så vore så tänker jag precis som du att om man har kunnat hjälpa oss i dag – vad ska man då inte kunna göra om 20–30–40 år när vårt barn vill få barn.
Att säga att någon har bättre eller sämre spermieproduktion beroende på hur långa fingrarna är i förhållande till varandra tycker jag låter ... så urbota korkat att jag blir alldeles matt. Men, vad vet jag? Det verkar hur som helst betydligt rimligare att (om några år) faktiskt undersöka spermaprover hos de här killarna. I sig låter det inte orimligt att kunna ärva nedsatt ägg-eller spermaproduktion likaväl som man kan ärva andra fysiska egenskaper.
Ska försöka kolla sambons fingrar sen :-)

Anonym sa...

har inte alla lika långa? jag har det. Endast långfingret är längre än pek- och ringfinger. Ska kolla Calle när han kommer hem. hans sperms är ju supermånga och jättebra. Var ialla fall 2008 när vi kollade upp det.

Jag tycker studien verkar skum för de har ju inte sett att dessa sexåringar har dåliga spermier utan vad jag förstår bara mätt fingrarna. Finns det en kontrollgrupp? Låter som dålig forskning i mina öron.

Mary sa...

Jag tycker också det låter som hokuspokus, men hur som helst. Det stämmer på min man, han hade jättemånga och bra spermier och har längre pekfinger än ringfinger.
Hur i hela fridens namn skulle dessa saker hänga ihop?

paprika sa...

Men att det skulle vara ärftligt förutsätter ju att det är medfött. Vad är det som säger att dålig spermakvalitet inte beror på yttre omständigheter? Borde det inte rimligtvis gälla även för döttrar till infertila mammor (om äggkvalitén är problemet t.ex)?

Jag ska hur som helst spana in makens fingrar och återkomma (men han ligger i gråzonen och har varken dunderbra eller dåliga simmare, så jag vet inte hur mycket det säger egentligen).

Anonym sa...

Calles ringfinger är LÄNGRE än pekfingret!