onsdag 17 mars 2010

Prednisolon

Finns det någon som har erfarenhet av prednisolon (kortison) och vet varför det skulle vara bra att ta vid IVF? Jag har läst lite om det men undrar om detta är något som ges i Sverige. Så här svarade läkaren på Linné när jag undrade om prednisolon var något för mig:

"Till störningar i immunförsvaret räknas tex antifosfolipidsyndrom (har tex pos kardiolipin a-k). Man har även på teoretiska grunder provat behandling med immunglobulin (typ ”gammaglobulin”) och att ”immunisera” med blodkroppar från mannen. Det finns gott om evidens för att det inte hjälper. Samma sak gäller kortison, som tex prednisolon, som snarare visat sig göra mer skada än ev nytta."

Är så trött på att bara köra på, vänta in, lädra upp stålarna och misslyckas. Gång på gång. Men vad fan det har ju gått förr så varför skulle det inte gå igen? Är mina ägg ruttna? Har kroppen fått ett fullständig frispel eller vad är problemet?! Kommer detta att gå vägen någon gång?

19 kommentarer:

Fertilitetsturist sa...

Efter tre missfall fick jag prednisolon, och då: bebis!
Jag tror det var det som gjorde skillnad för mig, men jag vet ju förstås inte säkert

Tingeling sa...

Jag fick prednisolon vid sista IVF-försöket pga en förhöjning i de thyreoida antikropparna.

Mikaela de Ville sa...

Har tyvärr ingen erfarenhet av det. Men trots det läkarna säger på Linné, är dom villiga att skriva ut det om ni skulle önska?

Emma sa...

Jag tog Prednisolon och Trombyl för första gången vid min senaste behandling, den sjätte återföringen. Nu är jag gravid i vecka 23 och kan inte annat än tro att medicineringen spelat in. Jag har tidigare bara testat positivt en gång och då blev det ett tidigt missfall. Både min diagnos POF och hypothyreosen är autoimmuna sjukdomar, varför det även fanns anledning att misstänka ett överaktivt immunförsvar (vilket då kortisonet skulle motverka).

Anonym sa...

Jag har ju just antifosfolipisyndrom och jag åt ju 15 mg Prednisolon fom innan ET till v 12 i graviditeten. Två tidigare försök hade jag en lägre dos Prednisolon och lägre dos blodförtunnande. Det försöket som lyckades pressades mitt immunförsvar ner ytterligare med humirainjektioner.

Jag tror benhårt på mina mediciner eftersom ALLT annat är perfekt hos mig och min man. Massa ägg, spermier, fin slemhinna, bra hormonnivå, fri passage ETC ETC

paprika sa...

storkenflyger: Vad är det för skillnad mellan prednisolon och humira? Trodde att effekten var ungefär densamma.

Anonym sa...

paprika: värdigt kort så är prednisolon = kortison = ett hormonliknande ämne. det är antiinflammatoriskt.

Humira är en TNF-alfahämmare och indikationen i Fass är morbus chron (magsjukdom är tarmen är inflammerad) och reumatism. En injektion kostra 8 eller 10 tusen spänn. man tar enl dr Gyn en injektion varannan vecka i minst 3 månaer innan ET. humira kan få bort stora vita blodkroppar, sk NK-celler i livmodern. NK-celler som angriper fostret och ger missfall enl en teori som dr gyn har.

paprika sa...

storkenflyger (a.k.a. medicinska rådgivningscentralen ;)): Men verkar prednisolon också hämmande på TNF-alfa? Jag har nyligen fått reda på att jag har förhöjda värden och funderar på om det är Humira jag borde propsa på att få. Eller både och? Kan man automatiskt anta att man har NK-celler (i livmodern) om TNF-alfat är förhöjt?

Anna-Bell: Förlåt att jag klampar in här och tar över din fråga.

Emma sa...

Paprika, behovet av medicinering beror på hur mycket förhöjt ditt tnf-alfa är. Mitt var bara något förhöjt och det var av det skälet jag fick Trombyl. Prednisolontillägget fick jag först efter ett tidigt missfall.

Anonym sa...

Paprika och ni andra: Det är bara bra med diskussioner! Rock on! Himla bra att man kan ta del av andras erfarenheter! /Anna-Bell

Anonym sa...

Paprika - Nu börjar det bli klurigare men som JAG FATTAT DET OBS så tar inte prednisolonet ner TNF-alfa. För detta krävs en hämmare som Enbrel eller Humira. att få dessa preparat kräver nog en mycket insatt dr som SB som nu är pensionär ELLER den privata på strandvägen, hon som är dyr som skam men skriver ut allt man ber om utom heroin typ. Detta skulle jag ej rekommendera å Humira är kraftiga doningar. jag fick göra en lungröntgen innan jag startade med den för annars kan man tydligen lätt åka på tuberkulos och annat då immunförsvaret sänks så kraftigt.

För att få Humira av en vanlig Dr krävs nog nivåer uppåt 40-50 skulle jag tippa. OBS tippa. (man ska ligga under 12 enl de flesta läkare. Min r gyn ansåg att man ska ligga under 8 för att lättare bli gravi.)

På frågan "Kan man automatiskt anta att man har NK-celler (i livmodern) om TNF-alfat är förhöjt?" är jag för osäker för att svara.

Minns att min gyn sa hyfsat ordagrannt "Eftersom du har så många parametrar som är förändrade (kariolipinantikroppar syftade han främst på då mitt TNF-alfa aldrig var speciellt högt, kanske 12) så kan man misstänka att du även har NK-celler i livmoderentotelet"

Som sagt, jag är ingen doktor utan detta är så som jag minns och som jag uppfattat saken.

Anonym sa...

Fan mitt "d" glappar grrrrr

paprika sa...

Storkenflyger: Har jag fattat rätt - Prednisolon fick du för din sjukdom och Humira mot NK-cellerna? Mitt tnf-alfa ligger på 14,2 vilket jag antar räknas som måttligt förhöjt. Jag har testat negativt för antikroppar. Enligt min logik måste det finnas en orsak till att värdet är förhöjt, och därmed kanske också en risk för att utveckla en autoimmun sjukdom. Jag kan tycka att det borde vara självklart att sätta in TNF-alfahämmande, inte bara för att kunna bli gravid, utan också för att förebygga sjukdomar.

Min allmänläkare kan för lite om det här, och har remitterat mig vidare till immunologen. Jag misstänker dock att jag har för låga värden för att de ska gå med på medicinering - om de ens hittar orsaken.

Eftersom jag inte har några antikroppar och "normala" värden på alla andra tester antar jag att prednisolon inte är aktuellt. Eller vad tror du?

Anonym sa...

paprika - Egentligen är det bara dr gyn som behandlar antifosfolipid med kortison vad jag förstår. På spec mvc på stora sjukhuset där de "skötte mig" under min grav så sa de att de bara behandlade sina pat med denna diagnos med blodförtunnande. DVS Fragmin och Trombyl.

TNF-alfa är en skum grej och behövs i kroppen för att den hämmar cancertumörer. Om man sänker tnf-alfa för mycket kan man alltså som biverkan få cancer OM jag fattat det rätt.

Har ddu några mediciner idag? Trombyl?

Anonym sa...

och ja du har fattat rätt ang din första fråga. Pred mot antifosfolipidsyndromet och Humira mot eventuella NK-celler. jag testae aldrig detta då analysen endast görs i USA och jag orkade inte med mecket så vi chansade lite och tog Humira utifall att eftersom dr gyn ansåg att jag med stor sannolikhet kunde ha det problemet, ja som jag skrev ovan.

paprika sa...

Storkenflyger: Jag har dragit samma slutsats som dig ang. cancern, vilket gör det hela rätt obehagligt :-(

Jag fick Trombyl (75 mg) inför vårt senaste ET, men det ville sig ändå inte. Funderar på att öka på dosen på eget bevåg inför nästa försök.

Emmy om prednisolon sa...

Fick också prednisolon(om vi pratar om detta alltså: prednisolon) när jag ville ha en bebis. Funkade för oss, fast det är ju olika för alla förstås, man vet ju inte riktigt vad som har effekt och vad som inte har effekt. Oj, nu såg jag att detta var ett riktigt gammalt inlägg, hur som helst, kan vara intressant för någon annan att veta. Hoppas att det gick bra för dig Anna-Bell! kram

Anonym sa...



Feеl free to ѕuгf to my wеbsite - london tantra
Here is my webpage :: erotic massage in london firm

Anonym sa...

Hej jag håller på med ivf och misslyckats 2 ggr (missfall) nu undrar jag hur mycket prednisolon och trombyl fick du ta och hur länge? tacksam för ditt svar då kan jag prata med min läkare.Längtar så efter ett barn..:(