torsdag 18 mars 2010

Kortison igen...

Tack snälla för era svar! Det är verkligen så att jag blir helt förundrad över vilka kunskaper som många av er besitter. Vissa som är/har varit i IVF-svängen tvingas nästan bli läkare på kuppen.

Prednisolon låter ju som en grej för mig då alltså, trots att inte läkaren på Linné tyckte det. Vilka argument bör jag ha när jag sätter igång min kampanj för att övertala honom att testa? Finns det biverkningar på kortisonet? Tar man det i tablettform? Ni som har testat, var det läkaren eller ni själva som tog initiativet till att få kortison? Finns det några av er som fått det på iVF-klinik här i Sverige? Var i så fall?

Många frågor. Tackar för svar.

4 kommentarer:

Emma sa...

Jag är inte helt hundra men tror att Falun (som ju även var tidigt ute när det gäller Trombylmedicinering) inte är helt avogt inställda mot Prednisolon. Fråga kan man ju alltid! Själv har jag, som många andra, fått hjälp av en viss pensionerad läkare...

Anonym sa...

Precis som Emma säger är det falun som är den IVF-klinik som fattat detta. Men eftersom denna klinik ägs av samma ägare som STG i stockholm och de har gemensamma konferenser etc så borde snart STG vara med på noterna också kan man tycka.

Prednisolon tas på tablett.

Biverkningar finns. torr hud och fetma är nog de vanligaste. (jag gick upp nästan 10 pannor under ett år) "Kortison är ett potent hormon" brukar läkarna gilla att säga. Fler biverkningar finns. Se www.fass.se och skriv i namnet på medicinen i sökrutan till vänster.

Anonym sa...

Jag äter kortison/prednisolon mot min reumatiska sjukdom. Jag tycker jag kan lugna dig angående biverkningar. De som jag hört talas om är såna man får efter en längre tids (månader)användning.
Lisa

Anneli 39 sa...

Hej! Jag och min sambo gör vårt 6:e IVF försök nu, vi går i Falun, satt in 2 ägg igår den 22/3 och har för första gången fått kortison/prednisolon tabletter, det var Staffan läkaren själv som tyckte vi skulle prova, det kunde hjälpa till att få ägget att fästa sa han. Tar även fragminsprutor mot blodproppar, trombyltabletter och progesteron förstås.