torsdag 22 april 2010

Gratis

Vi har fem små i frysen. På lördag börjar jag med ägglossningsstickor. Förra veckan kom jag på att jag måste kolla upp mitt sköldkörtelvärde, TSH och ringde till läkaren på Sophiahemmet. Jag har varit hos honom typ 100 gången känns det som, har gått stadigt där sedan 2004. Det brukar gå till så här: Jag ringer för att få en tid. Ibland svarar han, oftast inte. Jag pratar in och oftast ringer han upp snabbt,många gånger på konstiga tider typ 20.00 en söndag. Jag får sedan en mer eller mindre bekväm tid och kör sedan genom stan. Inne på hans rum talar han om för mig vilka värden jag har och många gånger, inte alla, känner han på min sköldkörtel(som sitter på helsen om något missat det.)Sedan är vi klara. Det brukar ta max fem minuter och kostar 260 kronor. Eftersom han inte tar kort och jag är glömsk får jag ofta springa till Tekniska Högskolan och bankomaten där och sedan tillbaka.

Den här gången var det så här: Jag kom på att jag måste kolla upp värdena. I måndags ringde jag till läkaren men ingen svarade och ingen ringde upp. Han är ju som sagt annars rätt snabb att ringa tillbaka. På tisdagen rotade jag fram remissen och gick till vårdecentralen för att ta ett blodprov, det måste jag göra några dagar innan jag ska till sköldkörteldoktorn. Jag ringde på tisdagen och pratade in, på onsdagen också och idag. Ikväll ringde han. "Ni gjorde en behandling i december och det gick inte bra och nu ska ni göra en behandling till. Dina värden är jättefina, 0.9, svaren kom idag och jag tycker att du ringer mig efter behandlingen när du vet resultatet så får vi se då hur vi ska gå vidare." Ingen konstig tid som kräver att jag måste ta ledigt från jobbet. Ingen racig biltur in till stan. Inga biltullar. Ingen parkeringsavgift. Inga bensinpengar. Inga 260 kronor. Ingen springtur till Tekniska Högskolan. Tack sköldkörteldoktorn! En gratisbedömning är man inte bortskämd med. Tycker du också att jag harvat på lite väl länge med att försöka få ett syskon? Eller?

2 kommentarer:

storkot sa...

GRATTIS till fina värden! Och att du slapp racet. Det är så skönt när doktorerna kan vara lite smidiga och inte bara följa sina gamla hjulspår. Det besparar hela samhället massa pengar i form av halva lediga dagar, sjukskrivningar och för att inte tala om stresspåslag och irritation.

PS mysko att han inte kan skicka räkning utan måste ta cash. Trillar de ner i egen ficka tro? DS

Anonym sa...

Bra! Ett gott tecken, doktorn har satt riktningen för det här försöket.
Snart får ni tillbaka en-två småttingar och det kanske är den här den här gånger det gäller, Anna-Bell!
Jag tror på er nu.

/Tovalisa