söndag 20 juni 2010

Brev till restaurangen

Hej,

Förra fredagen, 11/6, var min man och jag hos Er på Lux. Vi hade fått ett presentkort och hade länge sett fram emot att få komma till Er restaurang. Jag har själv arbetat många år som kallskänka på en hel del krogar i stan och både min man och jag är roade av att gå ut och äta en bit god mat. Vi har hört mycket gott om Er verksamhet men tyvärr hände en incident som var så allvarlig att detta överskuggade helhetsintrycket av vistelsen hos Er.

Jag har en del födoämnesallergier och detta informerade jag en servitör/hovmästare om så snart jag fick möjlighet. Det är nötter, mandel, kokos och skaldjur som jag inte kan äta. Vi beställde in för- och varmrätter och innan det drack vi champange och smakade på de små rätter som kom som överraskningar från köket. Efter att ha avslutat varmrätterna beställde vi desserter. En personal kom in med en liten kokott med någon form av dessert i, ännu en surprice från köket.
"En cheececake med rabarber" sa hon som serverade och lämnade sedan bordet. Jag tog en tugga och fick någon form av intuition då jag snabbt upptäckte att jag hade en bit mandel i munnen. Min man frågade någon i restaurangen om det kunde stämma och fick svaret "Det är mandel i." Då jag påpekade att jag ju inte tål det gick han ut i köket och kom snabbt tillbaka. "Det är bara lite mandel i" talade han om samtidigt som jag letade efter mina adrenalinsprutor i handväskan. Detta gick lyckligtvis bra eftersom jag själv upptäckte mandeln och därför hann spotta ut tuggan och gå och skölja munnen. Efter ytterligare en stund såg vi en personal i restaurangen. "Nu beger vi oss till Italien" sa han till paret vid bordet bredvid. Sedan kom han till vårt bord, tittade på mig och sa:" Har vi tagit död på dig än?"

Att det går till på det här sättet är naturligtvis inte ok. Detta borde inte hända på en restaurang som Lux. Vart gick det fel? Var det han som tog vår beställning som borde ha informerat de andra? För "de andra" var väldigt många. Det var ju inte bara en eller två som verkade ha stationen utan en hel massa människor kom till bordet titt som tätt. Kanske är det därför det brister? För att det viktiga informationen försvinner på vägen? För att krutet läggs på att kula små glassar och strö rosenblad på dukarna? Borde jag ha frågat innan varje liten rätt, "Är det nötter eller skaldjur i detta?" Vem hade trott att det inte hade uppmärksammats, då jag redan hade sagt till? Att det bara var lite mandel i var ett konstigt konstaterande. Man undrar hur mycket kunskaper det krävs av personalen då man får höra kommentarer som denna. Bara lite nötter eller något annat kan få en människa med allergi att svullna upp i halsen på nolltid. Att personalen tar allergier på allvar räknar man med när man går på en bättre restaurang. Dessutom undrar jag vad Ni ser för likheter mellan cheececake och ostkaka? Hade hon som serverade oss sagt att det var ostkaka hade jag förstått att det var mandel i, men detta brukar man vanligvis inte ha i en cheececake.

Jag förstår att det kan hända saker, att den mänskliga faktorn spelar in ibland. Men det jag nog tycker är mest dåligt är att jag inte fick någon ursäkt. Inget "Detta får verkligen inte hända vi ber så mycket om ursäkt. Självklart bjuder vi på desserten." Inte ens detta simpla. Det vet alla som jobbar på restaurang att man försöker ställa till rätta om något blir galet, så att gästen blir nöjd. Detta försökte ingen av personalen göra denna kväll. Varför? Det vill jag veta. Varför, när man betalar så pass mycket pengar för att ha en trevlig kväll och äta god mat, fanns ingen som tog detta på allvar och ens försökte?

Jag är tacksam för svar.

Anna-Bell Svensson

1 kommentar:

Anonym sa...

Amen va fan , bra rutet. Och bra att ni ska få en sommarhälsning som plåster!