söndag 27 juni 2010

Midsommar 2010

Det hela började med lunch hos oss. Mamma med man skulle komma till halv tolv. Klockan elva var jag på toa och upptäckte lite blod i trosorna. Jag blev så klart jätterädd. Mamma med man kom och vi åt lunch. De drog hem efter ett par timmar och sambon och jag cyklade med Prinsen till midsommarstången. Efter lite dans (ca en sekund sedan ville inte Prinsen dansa mer), glassätande, lotterier och fiskdamm hojade vi hem igen. Jag tog bilen till gynakuten och checkade in klockan 17.15. Sedan väntade jag. Inget mer blod syntes till men livrädd var jag. Var tvungen att lyssna till skrikande bebisar, tjutande fotbollstutor på tv och en tant som flåsade, höll sig för magen och gick av och an i korridorerna En syrra tog lite prover på mig och upptäckte att jag hade 38 i temp. Jag pratade men sambon på mobilen som var på midsommarfest med Prinsen. Prinsen lekte för fullt men hade fått en trägrej till ett kubbspel i huvudet. Efter sex timmar, klockan 23.15, fick jag komma in. Så nervös jag jag var när jag hoppade upp i gynstolen. Efter några sekunder vände läkaren skärmen till mig och jag såg Den lilla fara runt. H*n snurrade, guppade, vred sig fullt och jag grät av lättnad. Blödningen kom förmodligen från livmodertappen trodde läkaren. Febern visste hon inte men tyckte inte att jag kändes varm och jag höll med henne. Mitt urin skickades till lab för att kolla bla urinvägsinfektion.

På midsommarnatten åkte jag till festen. Trött men lycklig. Jag pratade lite med folk i någon timme innan jag tog med mig Prinsen hem. Sambon stannade kvar ett tag till. Väl hemma stack jag örontempen i örat. Ingen feber alls. Skumt.

I går hade Prinsen en jättebula i pannan efter kubbträt. Barnet som slog honom var en 2 1/2-åring som gjorde det helt oprovocerat. I morse när vi vaknade hade svullnaden gått ner över ögat och ena Prinsens öga var helt igenmurat. Jag blev jätterädd, ledsen och förbannad. Ringde till sjukvårdrådgivningen där en kvinna sa att det kan bli så. Det är inte alls rationellt att svära över ett litet barn men i morse var jag förbannad. För att ett annat barn gjort så där med min lilla kille, Prinsen som dessuton aldrig pucklat på en enda unge själv. Jag tyckte så synd om honom och det värkte i mammahjärtat. Prinsen själv har varit tapper hela dagen, pigg och lekt trots att han knappt sett ut genom springan från det ena ögat. Hoppas svullnaden har lagt sig i morgon.

Japp så har helgen varit ungefär.

2 kommentarer:

Tudorienne sa...

Oj jag orkar inte ens tänka på hu förbannad jag varit i det läget! Skönt att det gick bra på akuten.

Ribbolita sa...

Vilken lättnad att allt såg bra ut! Håller tummarna, hårt, hårt!