fredag 27 januari 2012

Medicin

Jag har astma. I dag var jag på Apoteket för att hämta ut medicin. Jag hämtade ut en turbuhaler, (EN!) och den gick på 679 kronor! Det sved i plånboken och jag tänkte på de som verkligen inte alls har råd. På min mamma som var fattig när jag var liten. På att hon och jag fick halsfluss men hon bara hade råd att köpa medicin till en av oss. Självklart fick hennes lilla barn medicinen.

679 kronor är mycket pengar. 679 kronor är FÖR mycket pengar för vissa. Är de då utan sin medicin?

3 kommentarer:

tess sa...

men va? har de höjt den? senast jag hämtade ut i höstas kostade den runt 300 kr..?? sjukt dyrt för den räcker ju inte så länge direkt...

FC sa...

Mmmm... Jag tänkte också på det sist - särskilt när högkostnadsskyddet går upp, och man inte kan klara sig på de 160kr i månaden som det kostar att avbetala via Apoteket (det gamla hederliga apoteket alltså).

Anna-Bell sa...

Tess:

Att det kostade så mycket för mig och lite mindre för dig kan bero på att jag nog var i början av en sån där period. De har ju något system på Apoteket att ju mer man handlar innan man får frikort, ju mer rabatt får man. Typ så.

FC:

Låter ju bra att det finns (fanns?) en sådan avbetalningsgrej. Det kan bli dyrt på Apoteket. Man vet heller aldrig vad det ska kosta när man går dit. 20 kronor eller 500.