tisdag 3 januari 2012

Principer

Telefonsamtal med en gyn där jag aldrig tidigare har varit:

"Hej jag heter Anna-Bell, jag undrar om jag skulle kunna få en tid hos er."
"Vad gäller det?"
"Jag skulle vilja göra ett cellprov."
"Man blir kallad vart tredje år..."
"Och om man har blivit nojig och vill göra ett däremellan?"
"Från och med den första januari görs inga sådana, om man inte tidigare har haft cellförändringar. Har du det?"
"Nej."
"Då kan jag tyvärr inte hjälpa dig. Testa en barnmorskemottagning."

"Ja hej jag heter Anna-Bell Svensson...En remiss behöver man ja. Det brukar de inte nej, låta folk ta ett cellprov mellan åren. Så man måste vänta tills man blir kallad var tredje så säger du. Jaha ja."

Tänk om någon vill ha ett extra cellprov efter halva tiden och får ett nej. Och att man sedan ser förändringar vid nästa besök. Då tycker jag att det känns som att man har gått med det onödigt länge.

Inga kommentarer: