söndag 26 februari 2012

Kalas

Jag var med Prinsen på kalas igår. Man skulle vara utklädd och Prinsen gick iväg som Spindelmannen. Inredningen gick i rosa och födelsedagsbarnet hade sjöjungfrudräkt och sminkade ögon. Det bjöds på korv, hamburgare, chips, ostbågar, godis, juice och läsk. Fiskdammspåsarna var proppfulla med godis och innehöll en varsin leksak. Flickorna fick en rosa legosak och pojkarna en actiongubbe i miniatyr. På kvällen hade Prinsen ont i magen. Förmodligen av alla godsakerna.

Jag tänker på det där med genus. Jag hade aldrig frågat bakom skynket vid fiskdammen "Är det en kille eller en tjej som fiskar?" utan kört samma leksak. Jag hade heller aldrig sminkat min femåring (med annat än teatersmink.) Men vill min son vara Spindelmannen så får han det. Och vi har alternativ hemma, typ Pippikläder.

Inga kommentarer: