onsdag 7 mars 2012

Humör

Mitt humör de senaste dagarna har inte varit strålande direkt. Har inte varit direkt låg, men lättirriterad. Sagt fel saker till Prinsen, vilket har resulterat i dåligt samvete hos mig. Jag har varit mer nervig än vanligt, blivit arg för saker som egentligen inte är hela världen. Mina nerver har legat utanpå kroppen. Så för ett par dagar sedan dör den upp. Mensen. Det finns något skönt med att inte räkna dagar, att ha blykoll. Men också något dåligt. Hade jag haft i bakhuvudet att jag skulle ha mans hade jag nog tänkt "Ok, jag backar och andas. Det är mens på ingång." Men icke. Inte den blekaste.

Vi har inhandlat en ny soffa. Det är inte så att jag saknar vår Ektorp, som för övrigt inte har kommit längre än till altanen. Men den nya soffan inbjuder till lek. Gittan är snabb som en iller upp och både hon och Prinsen verkar tro att soffan är en hoppborg alternativt en löpbana. Detta gör mig väldigt tjatig och jag har andan i halsen typ jämt, "Gittan du måste sitta. Prinsen, spring inte i soffan!" För miljonte gången liksom I går när jag skulle ställa in köttfärslimpan i ugnen bad jag Prinsen passa Gittan. Donk, hörde jag och rusade in i vardagsrummet. Ingen Gittan syntes till. För hon hade ramlat bakom soffan och väggen, ett utrymme på 50 gånger 15 centimeter och en meter djupt. Man vill inte att ens lilla ska ramla där med huvudet före i golvet, med fönsterbrädan precis intill. Innan jag fick upp henne sa jag till Prinsen att "Skulle inte du passa henne?"

Det gick bra. Gittan stod på fötterna bakom soffan och var glad och jag bad min son om ursäkt. Jag fattar väl att han inte kan passa henne, när hon är så snabb och aktiv. Det var en dum kommentar som slank ur när jag blev så rädd och han godtog den och sedan spelade vi yatzy.

Min tavla börjar bli klar förresten. (Ja det ser ut som en 12-åring har gjort den. Precis som jag trodde från början.)

Inga kommentarer: