lördag 17 mars 2012

Vikten

Här om dagen var jag hos en barnläkare med Gittan. Det var sköterskan på bvc som bokade tiden. För att Gittans viktkurva går lite upp och lite ner och sedan lite ner för att vända. Så håller det på. Och för att Gittan har utslag. Av olika typer på olika ställen.

Kurvan pekade uppåt igen och hon väger nu nästan 9,1 kilo, Lillskruttan. "Jag har inget att säga om vikten nu" sa läkaren. "Men ni ska få komma till min mottagning så kollar vi upp allergier med tanke på utslagen."

Jag hoppas verkligen att Gittan inte är allergisk. Tänk om hon inte tål hundar. Då kan hon inte gå hos dagmamman för hon har två stycken. Får ta det då. Hoppas som sagt att det inte är något och väntar på remissen som skulle komma i april.

4 kommentarer:

Jenny sa...

Båda mina killar har varit allergiska mot mjölkprotein och det visade sig ungefär så. Utslag och dålig viktuppgång. På stora killen växte det bort i treårs-åldern, yngsta är bara 1,5 och vi hoppas på samma där. Det funkar bra när man kommit in i det! :-)

Anna-Bell sa...

Jenny:

Okej. Ja det kan ju vara bra att kolla upp det då.
Här om dagen när Gittan åt en smörgås med philadelphiaost på blev hon alldeles rödprickig runt munnen. Annars har jag svårt att se ett samband mellan utslagen och mat/saker hon kommer i kontakt med.

Men hur var det för er med bajset? Var det på något speciellt sätt? Jag har fått för mig att det ofta är knas (löst) med det när man är allergisk mot mjölk. Fast det kanske är när man inte tål laktos, och inte när det gäller proteinet?

Anna-Bell

Jenny sa...

Vår yngsta har inte varit dålig i magen, däremot var den stora rätt risig.

Med minstingen tog det nästan 1,5 år innan vi insåg det, så de behöver inte vara så dåliga av det. Han har inte gett några utslag på tester, men när vi på försök tog bort mjölken läkte alla hans eksem.

Sen kan hon förstås bara vara en långsam-växare, lilla Gittan - de finns ju de också! :)

Anna-Bell sa...

Jenny:

Tack för svaret!

Gittan har ju alltid varit väldigt aktiv. Hon klättrar och far fram, sitter sällan stilla. Som bebis kräktes hon konstant och höll på med det tills hon var åtta månader. Klart att det också kan påverka vikten. Både Sambon och jag var tunna som barn, Prinsen är en lättviktare, så det finns ju att brås på också.

Men som sgt, det blir bra att kolla upp i fall det skulle vara allergier.